Gaya Hidup

Apakah Sebenarnya Kereta Rasmi Yang Datuk Seri Anwar Ibrahim Tolak?

Mari kita lihat dengan lebih dekat lagi spesifikasi Mercedes-Benz S600 keluaran kerajaan.

Mari kita selesaikan sedikit kekeliruan, jika ada, terdahulu. Kami pasti ramai sudah menonton video-video dalam talian di mana Perdana Menteri ke-10 kita, Datuk Seri Anwar Ibrahim dipandu dalam pelbagai kereta seperti Proton X70, Toyota Fortuner, Alphard, BMW 7 Series, termasuk juga sebuah Mercedes-Benz S Class, jadi kenapa dia dikata menolak sebuah Mercedes-Benz S600 baharu? Kerana itu adalah kereta yang berbeza sama sekali dan dia baru sahaja membatalkan pesanan baharu itu, bukan kereta sedia ada.

Kita di Malaysia sudah terlalu biasa dengan kereta mewah keluaran kerajaan yang termewah dan termahal yang digunakan oleh menteri-menteri kita tetapi Perdana Menteri baharu kita baru-baru ini dilihat meninggalkan ibu pejabatnya dengan menaiki sebuah Toyota Camry yang pastinya merupakan pemandangan yang luar biasa. Tambahan lagi, dia telah membatalkan pesanan Mercedes-Benz S600 baharu itu.

Sudah tentu, Mercedes-Benz S600 ini bukang calang-calang Mercedes, sebaliknya ia mungkin merupakan unit yang tersuai melalui MBM jadi tanda harga mungkin melebihi RM1,000,000.

Kabin Belakang Mercedes-Benz S600 (pilihan 4 tempat duduk)

Mercedes-Benz S600 dikuasakan oleh V12 hebat yang menghasilkan 523hp dan kira-kira 830Nm tork dan merupakan kereta besar berukuran 1,496mm tinggi, 1,899mm lebar dan 5,246mm lebar. Ia juga mempunyai jarak roda 3,035mm. Jelas sekali, bahagian dalamannya juga adalah amat mewah.

Disebaliknya, Toyota Camry generasi semasa kelihatan kurang memberangsangkan jika dibandingkan, dikuasakan oleh enjin 2.5 litre inline 4 yang menghasilkan 184PS kuasa dan 235Nm tork. Ia juga berukuran 1,445mm tinggi, 1,840mm lebar dan 4,885mm panjang dengan jarak roda 2,825mm. Dalamannya terbaik tetapi tidak semewah.

Mercedes-benz S600

Jadi dalam setiap metrik, adalah jelas bahawa Mercedes-Benz S600 kerdilkan Toyota Camry, kereta itu juga mempunyai prestij yang disertakan dengan lencana Mercedes-Benz, jadi mengapa pula Perdana Menteri kita memilih untuk dipandu dengan kereta yang ramai yang akan mengatakan lebih rendah berbanding yang digunakan oleh menteri lain yang lebih rendah?

Lagi pun, adalah satu pemandangan biasa untuk melihat menteri dan Perdana Menteri di negara-negara di seluruh dunia dipandu dengan kereta yang sangat mewah seperti Mercedes-Benz S600 jadi adakah tidak wajar Perdana Menteri kita membatalkan tempahan untuk Mercedes-Benz baharu? S600 dan sebaliknya menggunakan Camry saja?

Toyota Camry Rear Cabin

Baiklah, dalam apa jua keadaan lain, kami berpendapat bahawa tidak wajar seorang Perdana Menteri membatalkan pesanan untuk Mercedes-Benz S600 tetapi disebaliknya, sepanjang kempen pilihan raya beliau, malah sejak dahulu lagi Datuk Seri Anwar Ibrahim telah menekankan matlamatnya untuk membantu rakyat marhean malah memotong gaji beliau kerana dia rasa bersalah menikmatinya sambil rakyat menderita.

Jadi secara keseluruhannya, kami rasa ini satu langkah yang terbaik, dan lagipun, Perdana Menteri ke-10 kita ada menyebut bahawa Mercedes-Benz S600 itu telah ditempah oleh Perdana Menteri sebelumnya jadi membatalkannya masuk akal daripada perspektif kewangan.

Previous post

Great Wall Motors Melancarkan EV Pertama Mereka Di Malaysia – Ora Good Cat.

Next post

Tesla Motors Dibuka Di Thailand Dan BUKAN Malaysia

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *