Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Pemandu EV Di UK Kena Bayar Cukai Jalan Mulai 2025

Adakah pemandu EV Malaysia akan ikut sama membayar cukai nanti?

Jadi, pemilik kenderaan elektrik (EV) di United Kingdom (UK) perlu mula membayar cukai jalan mulai 2025 dan ini membimbangkan kerana di Malaysia, pemilik EV tidak membayar cukai jalan malah boleh menuntut pengecualian cukai untuk pengecasan, perkakasan dan perkhidmatan EV. Bolehkah Malaysia menjadi negara seterusnya yang mengenakan cukai jalan EV?

Di UK, Kerajaan telah menawarkan cukai yang lebih rendah kepada pemilik EV untuk memberi insentif kepada lebih ramai orang untuk membeli EV. Tetapi sekarang, bagaimanapun, Canselor Exchequer di UK, Jeremy Hunt, menyatakan bahawa kerajaan berhasrat untuk menghapuskan pengecualian cukai untuk menjadikan sistem permotoran di UK lebih adil.

Ini kerana data menunjukkan bahawa separuh daripada semua kenderaan baharu di UK akan menjadi EV menjelang 2025 jadi untuk mengekalkan sistem yang lebih seimbang antara pemilik EV dan pemilik enjin pembakaran dalaman (ICE). Mungkin itu boleh difahami, kami juga berpendapat bahawa ini mungkin menjadi bumerang dan menghalang orang ramai daripada membeli EV.

Baiklah, jadi bagaimana ini mempengaruhi Malaysia? Hampir semua yang berkaitan dengan sistem cukai kenderaan dan jalan kami adalah berdasarkan sistem lama yang digunakan di UK, satu contoh yang semua orang tahu ialah sistem cukai semasa untuk kenderaan ICE, jadi dengan UK memilih untuk mengenakan cukai jalan kepada EV, adalah selamat untuk andaikan, ia boleh berlaku tidak lama lagi di Malaysia, bukan?

Kami tidak fikir begitu, walaupun kami mungkin silap dan kita mungkin melihat cukai jalan untuk EV dalam masa terdekat juga, tetapi kami meragui perkara ini. Kita tahu bahawa berdasarkan keluaran motor, pemilik EV masih membayar cukai jalan tetapi disebabkan dasar kerajaan awal tahun ini, EV dikecualikan dari tahun ini hingga 2025.

EV 1.0

Sekarang persoalan sebenar ialah, apa yang berlaku selepas 2025? Kerajaan semasa tidak mungkin menyemak semula pengecualian cukai jalan EV ini kerana setakat ini semua tindakan mereka adalah selaras dengan membantu orang ramai dan bukannya memburukkan keadaan kita tetapi selepas 2025, tiada jaminan bahawa pemilik EV masih akan dikecualikan daripada cukai.

Jika rakyat Malaysia terpaksa membayar cukai jalan selepas empat tahun dikecualikan, terdapat ramai yang tidak akan gembira mengenainya dan hujah yang paling biasa saya lihat orang membuat adalah “jika EV juga perlu membayar cukai jalan, lebih baik saya beli kereta petrol sahaja.”

Apa pendapat anda ? Patutkah EV sekurang-kurangnya membayar cukai yang dikurangkan atau adakah anda fikir pemilik EV harus membayar cukai yang sama seperti pemilik ICE. Mungkin anda juga berpendapat pemilik EV harus dikecualikan daripada membayar cukai jalan sama sekali.

Maklumat dan gambar terima kasih kepada Motor1 dan artikel penuh mereka dipautkan di sini.

Previous post

Tesla Motors Dibuka Di Thailand Dan BUKAN Malaysia

Next post

Haval H6 Kini Dipasang Secara Tempatan Di Pakistan, Sama Seperti Proton X70

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *