Bisnes

Pengecualian Duti Import Dan Eksais EV Import Dilanjutkan

Bajet 2023 melanjutkan pengecualian duti import dan eksais untuk CBU EV hingga akhir 2024. Kenapa?

Awal tahun ini, kerajaan Malaysia mengecualikan semua duti eksais dan import ke atas kenderaan elektrik (EV) CBU dan CKD. Pengecualian itu pada mulanya adalah sehingga 31 Disember 2023 untuk EV yang diimport sepenuhnya (CBU) dan sehingga 31 Disember 2025 untuk kenderaan pemasangan tempatan (CKD). Ini adalah di samping pengecualian cukai jalan untuk semua kenderaan elektrik hidrogen dan bateri sehingga 31 Disember 2025 dan faedah cukai pendapatan lain untuk pemasangan peralatan pengecasan EV.

Semasa pembentangan Bajet 2023, difahamkan beberapa perubahan lain sedang dilakukan. Yang pertama ialah pengecualian untuk EV yang diimport sepenuhnya (CBU) akan dilanjutkan selama setahun dan kini akan tamat tempoh hanya pada penghujung 2024.

Siapa yang paling bermanfaat?

Yang positif.

Secara umum, kami berpendapat lanjutan itu adalah gambaran keadaan industri kereta keseluruhan. Permintaan masih melebihi bekalan dan ramai pengguna berada dalam senarai menunggu yang tidak menentu.

Industri auto masih mengalami kekurangan bekalan cip serta kos yang melambung tinggi akibat harga tenaga dan pengangkutan. Sesetengah sumber secara peribadi nampaknya percaya bahawa ini akan menjadi masalah yang berterusan kerana terdapat lebih banyak jenama bersaing, lebih banyak kereta dijual dan secara amnya lebih banyak cip dalam setiap kereta berbanding sebelum ini. Faktor tambahan ialah piawaian kawalan kualiti yang ketat bagi industri automotif menyebabkan lebih banyak penolakan cip suboptimum berbanding industri semikonduktor yang biasanya digunakan dalam industri elektronik pengguna.

Selain itu, ramai pemain yang ingin mengambil kesempatan pengecualian cukai belum sempat menyediakannya. BYD baru sahaja membuka kedai di Malaysia dan Chery masih belum melancarkan produk di negara ini.

Yang Negatif

Tidak Adil Kepada Yang Tidak Mampu

Nampaknya pemenang terbesar ialah kelas menengah atas dan T20, yang akan terus membeli kenderaan elektrik yang mahal dan yang dicari. Kebanyakan kenderaan elektrik yang diingini berharga lebih RM250,000, yang tidak boleh dimiliki oleh semua kosumer B40 dan kebanyakan M40.

Kami tidak percaya terdapat kesan ‘trickle-down’ dari segi jejak karbon. Tenaga Malaysia kebanyakannya masih diperoleh daripada pembakaran arang batu dan gas asli. Dan bilangan EV yang akan diberikan pelepasan cukai ini di jalan raya adalah sangat kecil. Pandangan yang lebih menyeluruh pada SEMUA pelepasan kereta, seperti yang diamalkan di Thailand, akan menjadi yang lebih berkesan untuk mengurangkan pelepasan karbon. Tetapi sudah tentu, Malaysia berterusan dengan NAP 2020 sama yang samar-samar.

Adalah juga tidak adil bahawa kenderaan yang mampu dimiliki oleh rakyat Malaysia B40 dan M40 dikenakan cukai yang lebih tinggi daripada kereta yang dibeli oleh T20. Dasar ini berkesan memberikan rakyat Malaysia terkaya lebih banyak produk mewah pada harga yang lebih murah. Untuk memberi insentif kepada penggunaan kenderaan elektrik? Untuk apa? Kami tidak mempunyai pelan hala tuju yang betul ke arah penggunaan EV. Apakah sasaran? 50% EV di jalan raya menjelang 2050? Kita tidak tahu, kerajaan tidak tahu, industri tidak tahu. Ini semua adalah untuk menjual seberapa banyak EV bebas cukai yang boleh dijual.

Mereka Yang Melabur Di Malaysia

Pengecualian cukai ke atas kenderaan elektrik CBU ini juga memberi manfaat yang besar kepada industri kereta asing. Pembuat kereta di Eropah, Korea Selatan dan China akan seronok kerana memiliki kelebihan daya saing berbanding jenama yang telah melabur berjuta-juta di dalam Malaysia selama beberapa dekad. Cuba fikir, dari perspektif tiga pengeluar kereta Jepun yang besar – Toyota, Honda dan Nissan. Toyota mempunyai dua kilang di Malaysia – Shah Alam dan Bukit Raja. Honda mempunyai dua kilang pengeluaran di Pegoh, Melaka. Nissan mempunyai kilang pemasangan di Segambut dan Serendah. Mereka semua telah bertapak di Malaysia selama beberapa dekad.

Pengeluar kereta Jepun lain seperti Mazda dan Mitsubishi juga menjalankan operasi CKD menggunakan pekerja Malaysia dan kemudahan Malaysia. Di antara 5 jenama Jepun gergasi ini, hanya segelintir model EV wujud. Secara realistik, hanya Nissan Ariya dan Toyota bZ4X yang berpeluang bersaing dengan kelebihan pengecualian cukai EV. Mazda MX-30 sudah ada di sini tetapi rangkaiannya yang terhad meletakkannya hanya dengan Mini Electric. Begitu juga dengan Honda e. Nissan Leaf juga sudah di sini bertahun-tahun sebelum sebarang insentif ini diperkenalkan tetapi tidak mempunyai permintaan yang sama seperti beberapa EV yang lebih baharu, berteknologi tinggi dan mewah.

Sama dengan Volvo Cars dan XC40 Pure Electric. Mereka melancarkannya sebagai produk pemasangan tempatan dari mula sementara pesaing akan terus mengimport sepenuhnya EV mereka dari Eropah dan Korea Selatan dengan lanjutan setahun tanpa penalti.

Previous post

Zurich Malaysia Membenarkan Perlindungan Bencana Khas Pada Bila-Bila Masa

Next post

Logo Honda Kembali Di Kereta F1 Red Bull

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *