Undang - Undang

Rider Perkhidmatan P-Hailing Disyaratkan Memiliki ‘GDL’

Kementerian Pengangkutan menjelaskan lesen vokasional yang bakal disyaratkan kepada penunggang p-hailing BUKAN lesen memandu lesen kenderaan perdagangan (GDL) yang digunakan terhadap kenderaan komersial untuk mengangkut barangan.

Menterinya, Datuk Seri Wee Ka Siong berkata, nama baharu untuk lesen penunggang perkhidmatan p-hailing akan diputuskan apabila beberapa akta telah dipinda.

SoyaCincau melaporkan bahawa semasa sesi dialog dengan wakil persatuan eHailing dan pHailing hari ini, Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Dr. Wee Ka Siong berkata bahawa semua penunggang penghantaran makanan dan bungkusan perlu mendapatkan Lesen Memandu Barang (GDL) tidak lama lagi agar senang mengawal selia perkhidmatan pHailing di Malaysia.

Dr. Wee menyatakan bahawa keperluan GDL ini dijangka akan dikuatkuasakan selepas tiga perundangan utama, yang dibentangkan untuk dibahaskan dan diluluskan semasa mesyuarat Parlimen akan datang, dipinda. Artikel penuh SoyaCincau dilampirkan di sini.

Perundangan bagi memudahkan proses mendapatkan GDL berkenaan ialah Akta 333 Akta Pengangkutan Jalan 1987, Akta 334 Akta Lembaga Pelesenan Kenderaan Perdagangan 1987 dan Akta 715 Akta Pengangkutan Awam Darat 2010.

Dr. Wee juga menjelaskan bahawa pindaan ini adalah untuk memudahkan penyeliaan dan penetapan peraturan di samping mengambil kira kepentingan pelbagai pihak. Tambahnya, keperluan untuk mendapatkan GDL bukan bertujuan untuk membebankan rider penghantaran sebaliknya ianya adalah untuk Kementerian Pengangkutan Malaysia (MOT) menjejaki bilangan mereka.

Laman web Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dipautkan di sini, dan GDL akan menelan kos RM20 setahun, kadar yang sama seperti Lesen Kenderaan Perkhidmatan Awam (PSV) untuk pemandu eHailing. Individu yang memandu kenderaan berdaftar komersial yang mengangkut barangan seperti lori dan van biasanya juga memerlukan GDL.

Selain itu, Dr. Wee berkata walaupun umur minimum semasa pemegang GDL ialah 21 tahun, pindaan yang dijadualkan akan menurunkannya kepada 18 tahun untuk lebih merangkumi penunggang pHailing yang lebih muda.

Beliau juga menyatakan bahawa harapannya terhadap keperluan GDL adalah untuk melindungi kebajikan rider pHailing dan pemandu eHailing dengan membantu MOT dan agensi berkaitan memantau perkhidmatan pHailing bagi memastikan sektor itu kekal berdaya saing. Terma GDL ini juga akan merangkumi keperluan perlindungan insurans untuk penunggang.

Memandangkan salah satu masalah utama yang dihadapi oleh penyedia eHailing ialah syarat kemasukan yang disebabkan oleh keperluan kawal selia menyebabkan bilangan rider yang tidak mencukupi untuk memenuhi permintaan. Sesetengah mungkin melihat keperluan GDL baharu ini hanya sebagai satu lagi halangan untuk kemasukan, walau bagaimanapun, ini adalah salah satu cara terbaik untuk menangani penunggang yang melanggar undang-undang dan mengawal mereka.

Grab juga menegaskan bahawa peraturan yang diperkenalkan pada 2019 membawa kepada masa tindak balas yang lebih perlahan. Pelbagai keperluan seperti latihan, peperiksaan dan agensi kerajaan memproses dokumen menyebabkan masa respons yang lebih perlahan disebabkan kekurangan rider dan ada yang bimbang masalah ini mungkin berulang dengan keperluan GDL.

Rider yang melanggar peraturan jalan raya dan terus berbuat demikian perlu dipantau untuk memastikan bukan sahaja keselamatan mereka sendiri, tetapi keselamatan semua di jalan raya.

Keperluan GDL adalah langkah yang bagus untuk menangani isu ini.

Previous post

Dongfeng Aeolus Haoji Dilancarkan Di China Harga USD31,800

Next post

Toyota Vios Generasi Ke-4 Debut Dengan Perubahan Besar

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *