Bisnes

Rakyat Malaysia Membuat Tempahan Kereta Berganda

Lebih dari satu tempahan hanya untuk mendapatkan kereta baharu dengan diskaun SST. Berapa banyakah tempahan kereta berbeza yang anda buat untuk mendapatnya?

Mana-mana kereta baru, kita mahukannya sebelum diskaun SST tamat. Adakah kita benar-benar mengira berapa banyak yang kita boleh jimat tanpa SST jika dibandingkan dengan jumlah wang yang kita hilang berbanding susut nilai kereta terpakai kita?

Di atas adalah beberapa soalan yang tidak ditanya diri mereka sendiri oleh ramai pembeli kereta Malaysia tahun lepas.

Pada tahun lepas atau lebih, terdapat ‘kegilaan’ membeli kereta di Malaysia dan semuanya bermula apabila kerajaan mengumumkan diskaun cukai jualan (SST) pada Jun 2020. Ini menyebabkan harga kereta pemasangan tempatan turun sebanyak 10 peratus manakala kereta CBU harga turun sebanyak 5 peratus dan sebenarnya TIADA diskaun lanjut dan TIADA hadiah percuma bilik pameran daripada pengeluar kereta seperti tahun-tahun sebelumnya.

Ini dilakukan untuk membantu industri kereta Malaysia (terutamanya jenama dengan kilang besar yang mengeluarkan atau memasang kereta baharu di negara ini) dan menggerakkan ekonomi.

Dengan kos tetap yang tinggi dan tenaga kerja terlatih yang besar, banyak kilang kereta perlu memastikan pengeluaran mereka bergerak selepas lockdown Covid-19.

Menariknya, keputusan kerajaan untuk menghapuskan cukai jualan (selepas MAA membuat permintaan) telah membawa perubahan besar kepada pembeli kereta Malaysia dan bilik pameran sedang sibuk dengan pelanggan dan pengeluar kereta mendesak untuk mendapatkan model baharu yang dilancarkan pada tahun lalu.

Car Bookings in multiple showrooms

Tempahan kenderaan melonjak untuk hampir setiap kereta baharu yang dilancarkan dan beberapa model premium dan mewah telah habis dijual walaupun sebelum ia dilancarkan secara rasmi (ya buat permulaan nombor stok awal mereka tidak begitu tinggi).

Kemudian datang pengumuman bahawa diskaun cukai jualan akan berakhir pada Disember 2021, lonjakan pembelian saat akhir berterusan. Pada awal 2022 terdapat permintaan lanjut oleh pengeluar kereta untuk melanjutkan tempoh diskaun SST kerana masih ramai pembeli kereta baharu menunggu. Kerajaan memutuskan untuk melanjutkannya.

Kementerian Kewangan pada 20 Jun 2022 mengeluarkan kenyataan media yang menyatakan pengecualian diskaun SST 100 peratus bagi harga pembelian kereta penumpang yang dipasang dalam negara dan 50 peratus bagi kereta penumpang yang diimport akan berakhir pada 30 Jun 2022.

Walau bagaimanapun, pembeli kereta yang ‘menempah’ kenderaan baharu selewat-lewatnya pada 30 Jun 2022 masih boleh mendapat manfaat daripada pengecualian cukai jualan selagi tarikh pendaftaran dengan Jabatan Pengangkutan Jalan Malaysia untuk kenderaan itu selesai SEBELUM 31 Mac 2023 (iaitu hanya 8 bulan jauh).

Untuk meletakkan 100 peratus diskaun SST kereta pemasangan tempatan dalam perspektif kewangan (monetari), mari lihat Perodua Axia 1.0 Advance (AT) serba baharu yang mempunyai harga jualan dengan SST pada RM43,190 dan selepas diskaun 100 peratus SST, jualan harga ialah RM41,427 iaitu diskaun hanya RM1,763.00. Ini mungkin pembayaran cukai jalan dan insurans.

Bagi Honda BR-V 1.5V, harga jualan bergerak daripada RM97,200 dengan SST kepada RM93,693 tanpa SST yang merupakan penjimatan besar RM3,507.

Kini bagi rakyat Malaysia yang kaya yang membeli Mercedes E300 yang dijual pada harga RM379,888 dengan SST dan hanya RM367,062 tanpa SST, penjimatan ialah RM12,826 (iaitu harga sebuah skuter Jepun yang serba baharu).

Inilah sebabnya mengapa sesetengah rakyat Malaysia membuat beberapa tempahan untuk kereta pada bulan Jun tahun ini (semuanya dalam nama yang berbeza dan dengan bilik pameran kereta yang berbeza) hanya untuk mengikat penjimatan SST.

Sementara itu, ini juga bermakna jumlah tempahan 500,000 kereta yang belum selesai semasa di negara ini harus ditolak sekurang-kurangnya 10 hingga 15 peratus kerana terdapat banyak tempahan berganda daripada orang yang sama dan apabila mereka mendapat kereta baharu mereka dengan diskaun SST, mereka akan membatalkan semua tempahan kereta mereka yang lain.

Previous post

Isi Minyak BHPetrol Dan Menang 4 Proton X50 & Banyak Lagi

Next post

Tempahan Perodua Masih Kukuh Walaupun Dengan Cukai Jualan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *