Senarai Harga

Pengecualian Cukai Jualan 10% Tidak Bererti Penurunan Harga 10% Untuk Kereta CKD

Kerajaan Perikatan Nasional baru-baru ini mengumumkan Pelan Pemulihan Ekonomi Jangka Pendek yang akan secara efektif menghapus cukai jualan 10% ke atas kereta yang dipasang tempatan (CKD) dan mengurangkan cukai penjualan sebanyak setengah (hingga 5%) pada kereta yang diimport sepenuhnya (CBU).

Ini kerana apa yang diharapkan oleh masyarakat adalah diskaun 10% untuk harga jualan bersih atau bahkan harga atas jalan. Kembali ketika GST dikuatkuasakan, ya, anda boleh berpendapat sebegitu pada tahap tertentu. GST 6% ditambahkan pada harga runcit dan sekali lagi, secara berasingan ke insurans. Walau bagaimanapun, walaupun kita mempunyai tempoh 3 bulan tanpa GST atau SST, kereta tidak mendapat 6% lebih murah untuk sebahagian besarnya.

Perodua, misalnya, mengalami penurunan harga 5.6%. Ini berlaku pada model termurah yang mereka jual, Axia 1.0 MT, yang turun dari RM23965.89 menjadi RM22621.78 (5.61%). Kenderaan paling mahal yang mereka jual pada masa itu, Alza 1.5 ADV Auto mengalami penurunan harga sebanyak 5.63%. Tetapi Perodua membuat perbezaan pada masa itu dengan potongan harga RM800 pada model terpilih.

Dengan Mercedes-Benz Malaysia, terdapat juga penurunan harga ‘sedikit-kurang-daripada-6%’. C200 AMG Line, yang berharga RM254,888 dengan GST turun 5.98% kepada RM240,501.

SST dan GST dikira berbeza

Tetapi GST tidak dikira dengan cara yang sama SST dikira. Seperti yang kami nyatakan di atas, GST dikira berdasarkan harga runcit. SST, bagaimanapun, ditambahkan sebelum harga jualan bersih dan sebelum margin dikira.

Jadi harga kereta GST adalah seperti ini:

Harga Akhir = ((Harga Jual + Margin + Yuran) + 6% GST) + Cukai jalan + (Insuran + GST)

Dengan SST pula, harga kereta kelihatan seperti ini:

Harga Akhir = ((Harga Jual + Margin + 10% Cukai Jualan) + Yuran + Cukai jalan + Insuran

Cukai penjualan mungkin mempunyai jumlah yang lebih besar, tetapi ditambahkan pada awal kiraan. Kemungkinan besar penurunan harga runcit akan mendekati 6-7% untuk kereta yang dipasang tempatan dan jauh lebih rendah untuk harga kereta yang diimport sepenuhnya.

Penurunan harga terbesar mungkin berlaku untuk dua trak pikap yang dipasang di dalam negara: Toyota Hilux dan Isuzu D-Max.

The Hilux, 1 dari 2 CKD trak pikap

Sekali lagi, kita mesti tunggu dan lihat. Beberapa pengeluar mungkin memberikan potongan dan promosi lain agar stok bergerak kerana banyak kereta tersadai berbulan-bulan selama tempoh PKP. Juga, kebanyakan mereka terlepas kempen jualan Hari Raya mereka yang besar dan mungkin dapat memberikan penjimat ini balik kepada pelanggan.

Ringkas

Pengurangan harga 10% terlalu optimis, tetapi jika ia berlaku, ia akan bergantung pada promosi khusus jenama untuk mengatasi perbezaannya.

Tempoh Bebas Cukai Jualan bermula pada 15 Jun dan akan berlangsung sehingga akhir tahun 2020. Nantikan kami kerana kami akan berkongsi harga baharu itu sebaik sahaja kami dikongsikan harga itu.

Previous post

Toyota RAV4 PHV Dilancarkan di Jepun

Next post

Maserati Levante Kini Dengan Waranti 7 Tahun Tanpa Had Perbatuan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *