Bisnes

Pengecualian Cukai Jualan Untuk CKD (100%) Dan Kereta CBU (50%) Untuk Tahun 2020

Harga kereta akan turun dengan jumlah yang besar berkat rancangan pemulihan jangka pendek kerajaan. Perdana Menteri baharu saja mengumumkan perubahan besar yang bertujuan mendorong perbelanjaan. Untuk sektor automotif, apa yang kita tahu setkat ini ialah pengecualian cukai jualan untuk sisa tahun 2020.

Bermula pada 15 Jun dan berakhir pada 31 Disember 2020, model pemasangan tempatan akan mendapat pengecualian cukai jualan 100% sementara model yang diimport sepenuhnya akan mendapat pengecualian cukai jualan 50%. Seperti sekarang, kadar cukai jualan adalah CKD dan CBU adalah 10%.

Ini bererti harga kereta yang dipasang tempatan harus turun sebanyak 10% sementara harga CBU akan turun sebanyak 5% sebelum potongan lain dari pengeluar kerana pelepasan stok.

Berikut petikan ucapan Perdana Menteri yang berkenaan:

Kenyataan Media

Selain itu, bagi menggalakkan pertumbuhan industri automotif negara, Kerajaan bersetuju memberi pengecualian cukai jualan sebanyak 100 peratus ke atas penjualan kereta penumpang pemasangan tempatan, dan 50 peratus bagi kereta penumpang yang diimport bagi tempoh mulai 15 Jun 2020 hingga 31 Disember 2020.

Persoalan yang timbul?

Adakah pengurangan cukai ini termasuk trak pikap sekali?

Adakah pengurangan cukai ini merangkumi kereta nasional seperti Proton dan Perodua?

Bagaimanakah percutian cukai kereta baharu ini akan mempengaruhi pasaran kereta terpakai di Malaysia?

Bagaimanakah pengecualian cukai baharu ini dikira untuk kenderaan pra-pendaftaran yang tersadai di kedai peruncit di seluruh negara sejak awal tahun ini?

Bagaimanakah diskaun cukai jualan kereta baharu ini akan dikira untuk kenderaan tarik yang berada di stor syarikat kewangan di seluruh negara?

Bagaimanakah potongan cukai jualan kereta baharu ini akan mempengaruhi perniagaan dan akaun kereta langganan dan penyewaan yang sedang berjalan?

Ada faedah cukai membeli kenderaan elektrik penuh atau kenderaan hibrid pada tahun 2020?

Rakyat Malaysia selalu mengeluh tentang kos pemilikan kenderaan yang tinggi dan masih kita rakyat Malaysia mencari jalan untuk mendapatkan kereta baharu terpakir di rumah setiap 4-6 tahun (bukan saya).

Ini mewujudkan kitaran hutang yang tidak akan pernah berakhir sehingga persaraan. Ya, banyak yang mempunyai hutang kewangan kereta walaupun sudah bersara dan ini adalah beban kewangan yang telah kita diterima selama ini kerana kita adalah negara yang gila kereta.

Selama enam bulan akan datang, tidak ada rakyat Malaysia yang akan mengeluh pasal harga jualan kereta baharu mahal.

Previous post

PDRM Terima 425 Unit Honda Civic 1.8S

Next post

Harga Bahan Bakar Naik Untuk Semua Dari 6-12 Jun

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *