Khidmat Masyarakat

Myvi -Dari Raja Jalanan Kepada Peronda Polis

Dari Civic ke Myvi, kereta polis Diraja Malaysia boleh dipercayai dan mempunyai nilai jualan semula yang terbaik.

Selama ini, Pasukan Polis Diraja Malaysia (PDRM) telah menggunakan pelbagai jenis kereta untuk pelbagai tujuan tetapi kini telah memilih untuk menggunakan satu kereta yang tiada tandingan di jalan raya di Malaysia ini, Raja di jalan raya, Perodua Myvi.

Terdapat banyak sebab mengapa Perodua Myvi adalah salah satu kereta polis terbaik untuk kegunaan bandar tetapi yang paling penting ialah ini adalah projek tanggungjawab sosial korporat (CSR) oleh Perodua. Projek seperti ini sentiasa sesuai kerana ia menunjukkan kepada kami bahawa syarikat yang kami sokong menyumbang balik kepada masyarakat.

Perodua telah membekalkan kereta Perodua Myvi AV pra-facelift ini sebagai kereta peronda untuk PDRM dan semuanya dipasang dengan pelekat polis, lampu strob dan sistem siren.

Myvi yang digunakan ini bukanlah unit-unit baharu dari model facelift 2022 tetapi sebaliknya adalah model sebelum facelift varian tertinggi AV. Myvi ini menggunakan enjin 2NR-VE 1.5 liter berkuasa 102 hp dan tork maksima 136 Nm, digandingkan dengan kotak gear 4AT dan bukan D-CVT seperti model terkini.

Walaupun ia tidak termasuk semua negeri di Malaysia, ini hanya permulaan dan kami pasti akan melihat lebih ramai Myvi polis di jalan raya dalam masa terdekat.

Walau polis masih ada kenderaan lain untuk digunakan untuk kejar-mengejar kelajuan tinggi polis, pengiring VIP dan sebagainya, Perodua Myvi adalah kereta terbaik untuk memantau dan meronda bandar kerana ia mudah diselenggara, menjimatkan minyak dan orang ramai akan memberi jalan kepadanya kerana statusnya sebagai “raja” jalan raya kita.

Lagi pun, Myvi lebih masuk akal dengan keadaan trafik dan kekurangan tempat letak kereta terutamanya di bandar seperti Kuala Lumpur.

Satu kemungkinan yang akan berlaku ialah ramai pemandu Myvi di Malaysia akan melihat ini sebagai satu pengesahan dan peningkatan martabat maka dengan itu akan memilih untuk lebih berhati-hati dan memandu dengan cara yang lebih berdaulat.

Apa pun, kudos kepada Perodua dan PDRM, raja jalan raya Malaysia kini akan mempunyai penampilan yang lebih terhormat. Jadi sentiasa ingatlah dan patuhilah undang-undang jalan raya dan memandu secara berhemah untuk menjadikan Malaysia lebih selamat.

Previous post

Haval Big Dog Amerika Selatan Tukar Nama Kepada Haval Dargo

Next post

Pengeluaran EV Wuling Air Bermula Di Indonesia

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *