Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Pengeluaran EV Wuling Air Bermula Di Indonesia

Wuling merancang untuk membina 10,000 unit setiap tahun, adakah Malaysia juga akan mendapatinya?

CarNewsChina melaporkan pada 8 Ogos 2022, SAIC-GM-Wuiling (SGMW), pembuat kereta China, secara rasmi melancarkan Wuiling Air EV di Indonesia. Syarikat itu juga mengumumkan rancangan mereka untuk mengeluarkan 10,000 unit Air EV setiap tahun di kilang Indonesia untuk kegunaan tempatan dan eksport. Artikel penuh dipautkan di sini.

Acara berlangsung di kilang pengeluaran SGMW di Bekasi, Jawa Barat dan dihadiri ramai orang kenamaan Cina dan Indonesia. Persoalannya sekarang, jika sesuatu yang serupa boleh dilakukan di Malaysia, berapakah kosnya?

Sebabnya kenapa ini baik untuk Malaysia adalah kerana Air EV telah dipilih sebagai kereta rasmi untuk sidang kemuncak G20 yang akan berlangsung di Bali November ini. Perkara seperti ini akan menaikkan nama mana-mana Negara, terutamanya kerana kami sangat ketinggalan dalam penggunaan dan infrastruktur EV.

Air EV ialah kereta kecil dua pintu yang direka untuk pemanduan bandar dan boleh memuatkan empat. Ia mempunyai motor synchronous magnet kekal yang menghasilkan 30 atau 50kW dengan julat 299km dan kelajuan tertinggi 100km/j.

Air EV dibina di atas platform Global Small Electric Vehicle (GSEV) SGMW bersama model lain di Indonesia seperti Formo, Almaz RS, Almaz, Confero, Cortez dan Cortez S dan ia mempunyai dimensi 2,599/1,505/1,631mm dan jarak roda 1,635mm .

Bahagian luar Air EV adalah minimalis dan mempunyai lampu bar yang merentangi panjang kereta dan Lampu Siang LED (DRL) berbentuk empat segi di hadapan dan belakang kereta. Memandangkan Air EV ialah kereta global pertama jenama itu, ia akan dieksport ke Mesir dan India akhir tahun ini dan lebih banyak wilayah selepas itu.

Air EV juga akan tersedia di China dengan model lain daripada syarikat itu seperti Mini EV, Baojun KiWi EV dan Nano EV.

Harapan jenama untuk Air EV adalah untuk memecahkan stereotaip “buatan China” dan akan menawarkan “pengalaman perjalanan berkualiti tinggi dan komitmen terhadap kelestarian alam sekitar.”

Shi Guoyong, Timbalan Pengurus Besar SGMW, berkata, “Air EV ialah versi terbaharu kenderaan elektrik berasaskan bateri yang dikeluarkan oleh SGMW untuk dunia, dan Indonesia adalah stesen pertama mereka.”

Beliau juga menambah bahawa SGMW melabur USD1 Bilion ke Indonesia untuk membina taman perindustriannya seluas 60 hektar di Bekasi seawal 2015. Pada Jun, syarikat itu mempunyai 140 pengedar di seluruh negara dan enam model untuk dijual.

Dengan itu, anggarannya adalah sekurang-kurangnya USD2 Billion diperlukan pada mulanya untuk menjalankan operasi besar-besaran di Malaysia.

Previous post

Myvi -Dari Raja Jalanan Kepada Peronda Polis

Next post

Pilihan Cat Meteoroid Gray Dan Ignite Red Metallic Honda CR-V

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *