Berita Auto

Haval Big Dog Amerika Selatan Tukar Nama Kepada Haval Dargo

Haval Big Dog yang popular mempunyai nama Anglicised untuk beberapa pasaran – Haval Dargo.

Haval Big Dog mencipta gelombang pada tahun 2020 dengan reka bentuknya yang lasak dan menawan. Baru-baru ini, kenderaan itu telah diperkenalkan kepada dua pasaran Amerika Selatan – Chile dan Peru, di mana ia dijual sebagai Dargo. Sebabnya adalah kerana ‘”Big Dog’ ialah terjemahan literal Dàgǒu, iaitu namanya di China. Oleh itu, nama ‘Dargo’ lebih mirip dengan nama Inggeris. Dargo pun, sebenarnya adalah nama kereta yang cukup bagus berbanding dengan ‘Anjing Besar’. Nama Dargo juga telah dilampirkan pada moto “Dare To Go” untuk memberikan namanya lebih makna dan mudah diingati.

Anda mungkin perasan bahawa Haval Dargo Amerika Selatan mempunyai rupa yang berbeza dengan ‘Big Dog’ asal yang ditunjukkan pada tahun 2020. Ini kerana versi yang dijual di sana ialah “Hunting Edition”, yang mempunyai rupa yang berbeza.

Haval Big Dog Hunting Edition mempunyai penampilan yang lebih sedia-off-road dengan bampar yang direka bentuk semula, gril baharu yang memanjangkan bampar plastik hitam sehingga ke hud, roda yang lebih besar, running board, spoiler baharu dan sambungan gerbang roda dengan bolt terdedah.

Selain rawatan luaran, edisi ini betul-betul sama dengan yang asal. Di China ia masih boleh dibeli dengan petrol 4 silinder pengecas turbo 169hp 1.5L atau petrol 4 silinder pengecas turbo 211hp 2.0L. Hanya enjin 2.0L yang mempunyai sistem pacuan semua roda sebagai pilihan.

Di Amerika Selatan, hanya model turbo 2.0L dengan pacuan roda hadapan ditawarkan buat masa ini. Di Peru, ia berharga AS$28,990. Ia didatangkan dengan roda aloi 18″, kamera pakir 360 darjah, 6 beg udara, Brek Kecemasan Autonomi, gugusan instrumen digital 10.25″ dan banyak lagi. Tapak web Haval Chile tidak berfungsi setakat tulisan ini, jadi kami tidak dapat menyemak spesifikasi kereta ini.

Adakah anda suka nama baharunya, Haval Dargo? Patutkah ia dibawa masuk Malaysia?

Haval Cool Dog

Yang terbaharu ialah Haval Cool Dog yang sudah dilancarkan di China dan walaupun kita telah melihat model seperti Haval H1 sebelum ini dikenali sebagai Haval M4 di Malaysia, kereta ini tidak boleh berharap untuk dibandingkan dengan Haval Cool Dog berkat satu ciri unik yang dimilikinya.

Ciri ini ialah Haval Cool Dog mempunyai algoritma khas di tempat duduk yang boleh menukar rentak mengikut getaran musik. Pada asasnya, ini bermakna tempat duduk di dalam kereta akan bergegar tetapi ia akan melakukannya dengan cara yang berbeza bergantung pada rentak muzik yang dimainkan.

Jadi Haval Cool Dog ialah SUV kompak yang dilancarkan di China dan kami ada beberapa gambar yang menarik. Lihat di sini.

Previous post

Penyayang Kereta Takut Dengan Pemotong Rumput

Next post

Myvi -Dari Raja Jalanan Kepada Peronda Polis

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *