Berita Auto

Cara Kita Duduk Ketika Memandu Adalah Penting

Bagaimana kita duduk & cara kita pakai tali pinggang keledar semasa memandu.

Sakit belakang, leher beku, bahu sakit. Gerakan, gegaran, getaran, terhoyong-hayang ketika memandu setiap hari di jalan raya anda yang tidak rata boleh menjejaskan kestabilan badan anda.

Walau bagaimanapun, jalan yang tidak diselenggarakan tidak boleh disalahkan 100% kerana cara kita duduk dan memandu juga boleh menjadi sebahagian daripada masalahnya. Ramai pemandu hari ini tidak duduk dengan betul untuk menampung lengkungan punggung bawah, menyebabkan tekanan tambahan pada tulang belakang kita.

Laras duduk 7.0

Walaupun banyak kajian penyelidikan tentang tempat duduk automotif sudah dilakukan, masih banyak persoalan mengenai perkara yang benar-benar menyumbang kepada keselesaan tempat duduk pemandu dan kami ingin berkongsi beberapa nasihat yang telah diturunkan kepada kami selama ini oleh pengeluar kereta dari seluruh dunia.

Untuk permulaan, tolong jangan duduk seperti wanita dalam gambar di bawah ini melainkan anda mahu merosakkan postur anda atau anda suka dengan sakit.

Sewating-poisition-2.0

MENGAPA POSTUR PEMANDUAN ANDA PENTING

Jadi, adakah anda duduk dengan betul dan selesa di dalam kereta anda? Terlalu ramai orang tidak. Itu menurut analisis carian internet yang dibuat berjuta-juta pemandu.

Ayat ‘ ‘car seat cushion’, ‘lumbar support for car’ dan ‘most comfortable car seats’ telah dicari hampir di internet 10,000 kali dalam satu bulan sahaja di AS.

Ekstrapolasi data itu untuk negara lain – dan enjin carian lain – dan jelaslah sebilangan besar pemandu sedang mencari keselesaan.

Ianya penting. Kedudukan pemanduan yang baik boleh membantu anda mengelakkan sakit belakang. Dan jika anda menderita, menjadi lebih selesa di dalam kereta boleh membantu anda.

seat-position_Honda-3.0

SAKIT BELAKANG BAHAGIAN BAWAH: ADUAN LAZIM

Ianya masalah utama. Walaupun tiada siapa yang tahu dengan tepat berapa ramai orang sakit belakang, Persatuan Kiropraktik Amerika menganggarkan sebanyak 80 peratus orang akan menderita pada satu ketika dalam hidup mereka.

Satu kajian global mendapati bahawa sakit belakang bahagian bawah menyebabkan lebih banyak ketidakupayaan daripada sebarang keadaan lain, menjejaskan hampir satu daripada 10 orang dan menjadi lebih kerap dengan peningkatan usia. Berita baiknya ialah ada sesuatu yang boleh kita semua lakukan mengenai masalah ini. Dan ia tidak susah.

seat-position-4.0

Jadi, apa yang perlu anda lakukan!

Ingat, adalah penting untuk membuat pelarasan pada tempat duduk, stereng atau kedudukan cermin hanya apabila kenderaan anda tidak bergerak. Jangan sekali-kali cuba membuat pelarasan, walau bagaimanapun kecil sekali pun, semasa bergerak.

Laras kerusi 5.0

Pertama, anda hendaklah duduk dengan betul di tempat duduk, bukan bertenggek di atasnya.

Kedua, sekarang pastikan seluruh belakang anda menyentuh bahagian belakang tempat duduk. Kemudian mula melaraskan bahagian belakang tempat duduk supaya tulang belakang dan pelvis anda lurus. Anda tidak mahu berasa seolah-olah anda bersandar ke belakang, atau condong ke hadapan. Ia mungkin berasa berbeza daripada yang anda sudah biasa, tetapi jangan risau.

Ketiga, laraskan tapak tempat duduk ke belakang atau ke hadapan untuk menetapkan jarak dari pedal. Lutut anda harus dibengkokkan sedikit apabila pedal turun sepenuhnya.

Keempat dan yang paling penting, siku anda hendaklah dibengkokkan sedikit semasa memegang stereng. Elakkan kehendak untuk duduk membongkok di depan stereng. Anda boleh melaraskan kedudukan stereng, tetapi pastikan anda dapat melihat semua instrumen papan pemuka dengan jelas. Kebanyakan stereng boleh dilaraskan untuk ketinggian dan jangkauan.

Kelima dan jika boleh, laraskan sandaran kepala supaya ia sama tinggi dengan bahagian atas kepala anda.

Cuba petua di atas dan anda akan sedar betapa baiknya anda akan terasa selepas memandu jauh atau selepas trafik sesak.

Previous post

NETA V EV Kini Di Thailand - Kilang Pemasangan Dalam 2 Tahun

Next post

EON Dan Petromin Bekerjasama Dalam Industri Servis Fast-Fit

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *