Aksesori / Produk / Alatan / Minyak

Perbezaan Kulit Dengan Kulit Nappa Dijelaskan Secara Terperinci

Jangan ‘terpedaya’ oleh jurujual yang menjanjikan kulit berkualiti tinggi dalam kereta baharu anda.

Penjualan automotif di seluruh dunia sama seperti apa jenis penjualan lain. Penjual kereta bekerja untuk komisen lebih daripada yang lain kerana gaji pokok bagi jurujual bukanlah besar sangat, tetapi komisen jualan adalah tinggi dan pada masa-masa yang baik seseorang jurujual automotif dapat membawa pulang 5-10 kali ganda gaji pokok mereka dengan komisen jualan. Ini adalah pekerjaan yang baik jika anda suka menjual dan tentu sekali, minat kereta.

Namun dalam beberapa tahun kebelakangan ini kita melihat banyak orang yang menjual menceburi penjualan kereta hanya untuk cari makan, tidak menyukai kereta, tidak memahami apa yang mereka jual dan lebih menyedihkan, tidak ada pengetahuan produk.

leather seat

Selalunya pembeli kereta baharu atau terpakai itu sendiri mengetahui lebih banyak maklumat dan inilah sebabnya laman web seperti gohedgostan.com wujud untuk berkongsi maklumat mengenai kenderaan baharu dan terpakai bagi pembeli untuk mendapatkan pemahaman yang lebih baik atau dapat merujuk kepada gohedgostan.com bila berurusan dengan jurujual kereta yang berkongsi maklumat kurang tepat hanya untuk menjual.

leather interior
Kemewahan moden mencapai tahap atasan pada dalaman S-Class. Pereka telah mencipta suasana yang menyenangkan dengan watak santai yang ditandai dengan keanggunan, kualiti tinggi dan ringan.

Oleh itu, mari kita lihat kepada teknik menjual kulit ‘nappa’ yang hebat.

Kulit boleh didapati dalam pelbagai tahap yang akan meningkatkan kemewahan, penampilan, rasa dan ketahanan. Kulit aniline, semi-aniline dan kulit yang gelap (tanned) cara semula jadi merupakan tahap kulit tertinggi yang ada.

Kulit gred sederhana full-grain dan Nappa memberikan penampilan dan nuansa premium dengan ketahanan yang lebih baik dan warna yang serata.

Gred tambahan merangkumi kulit yang diperbetulkan (corrected) dan kulit berpecah (split) yang lebih menjimatkan.

leather interior

Kulit – Sebilangan besar kulit yang anda dapati di bahagian dalam automotif dianggap sebagai kulit yang diperbetulkan (corrected) yang bermaksud bahawa terdapat lebih banyak langkah dalam proses pengeluaran untuk memperbaiki kekurangan semulajadinya. Kenderaan yang menggunakan kulit yang diperbetulkan menjanjikan penampilan dan nuansa kulit dengan kos yang lebih rendah dengan tahap kemewahan yang dirasakan lebih rendah. Ini tidak salah kecuali jika anda membayar harga premium untuknya.

Kulit Nappa – Kulit Nappa mewakili gred kulit berbutir penuh (full-grained) yang lebih tinggi yang mempunyai permukaan yang hampir tidak berubah dengan banyak ciri semula jadi. Kulit Nappa asli bernafas dan lembut pada sentuhan. Ia datang dari binatang yang muda, anak lembu dan anak biri-biri.

leather interior

Berbagai jenis pigmen dan produk digunakan pada kulit Nappa untuk memberikan warna yang rata dan kemasan yang lebih tahan lama yang dapat menahan kegunaan harian yang berkaitan dengan bahagian dalam automotif. Kulit Nappa adalah ruji bagi kebanyakan pembuat kenderaan mewah. Kulit Napa diciptakan pada tahun 1875 oleh seorang lelaki bernama Emanuel Manasse yang merupakan pekerja Syarikat Sawyer Tanning di Napa, California, Amerika Syarikat.

leather interior

Mari kita perhatikan penggunaan kulit Nappa dengan teliti. Apabila pembuatan kereta premium menawarkan kulit Nappa di dalam kereta berharga lebih dari RM250,000, seperti BMW 7-Series yang baharu, ianya boleh dikatakan berkemungkinan.

Walau bagaimana pun, apabila pengeluar kereta menawarkan kulit Nappa dalam kenderaan berharga kurang dari RM130,000, seperti Proton X70 CKD … hmmm lebih baik kita melihat dengan lebih dekat lagi tawaran ini. Mungkinkah kulit Nappa ‘HANYA’ di tempat duduk dan kulit kecil polos atau bahkan PVC di tepi dan belakang tempat duduk. Ingat, kami telah menjelaskan diatas bahawa ada ‘pelbagai pigmen dan produk yang menyediakan warna yang serata’ boleh digunakan untuk Nappa untuk memberikan warna yang rata.

leather interior

Oleh itu, mudah untuk hanya menawarkan kulit Nappa separa di permukaan tempat duduk dan PVC dengan pigmen dan warna yang sepadan di tepi dan belakang agar kelihatan seragam.

Now, jika kereta semasa anda tidak mempunyai bahagian dalam yang berkulit dan anda mahukan kulit Nappa, anda boleh pergi ke banyak kedai kulit ‘pakar’ yang akan ‘menjanjikan’ kulit Nappa dengan harga bermula dari RM4,000 untuk sebuah Perodua Myvi. Kami telah memasang kulit Nappa di Gosford Leather pada kereta klasik kami kira-kira 12 tahun yang lalu dan ianya lagi masih kelihatan baik dan elok sehingga ke hari ini.

Sekarang, setelah anda tahu tentang perkara ini, silalah berkongsi dengan rakan dan keluarga pembeli kereta anda untuk membantu mereka memahami apa yang boleh diharapkan daripada pembelian kereta baharu mereka.

Previous post

Malaysia Dapat 10 Unit MINI John Cooper Works GP

Next post

Jaguar XE Facelift Kini di Malaysia

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *