Bisnes

Peningkatan Jualan Di Malaysia Bantu Keuntungan S2 Mercedes-Benz

Antara faktor lain, jualan yang lebih tinggi di Malaysia menyumbang kepada peningkatan keuntungan S2 Mercedes-Benz

Mercedes-Benz Group AG baru sahaja mengumumkan bahawa mereka telah mencapai keuntungan yang kukuh untuk suku kedua tahun ini dan mengkreditkan beberapa faktor berbeza untuk peningkatan pendapatan ini dalam siaran media mereka sendiri yang dipautkan di sini

Antara sebab yang mereka senaraikan ialah permintaan tinggi untuk van mewah, campuran model yang pelbagai, kuasa harga yang dipertingkatkan serta disiplin kos yang berterusan. Kami ingin menambah satu lagi faktor pada senarai ini, lonjakan dalam jualan di Malaysia.

Walaupun agak kabur, ia memainkan peranan dalam kejayaan Mercedes-Benz baru-baru ini. Ini mungkin disebabkan oleh pengecualian cukai jualan yang berkuat kuasa di sini dan oleh itu, rakyat Malaysia telah memanfaatkan peluang tersebut. Siapa yang boleh tolak tawaran yang baik, kan?

Untuk menikmati sepenuhnya pengecualian cukai ini sebanyak 100 peratus pada kereta pemasangan tempatan dan 50 peratus pada kereta import, seseorang hanya perlu menempah kereta selewat-lewatnya pada 30 Jun 2022. Apa-apa sahaja selepas itu tertakluk kepada sistem cukai baharu.

Oleh itu, ramai pembeli kereta mengambil kesempatan menikmati penurunan harga yang besar ini dan sama seperti jenama kereta lain di Malaysia, Mercedes-Benz meraup keuntungannya.

Pembetulan Pulangan Jualan untuk Mercedes-Benz pada suku kedua meningkat sebanyak 14.2 peratus dan 10.1 peratus untuk Van Mercedes. Ini adalah pencapaian yang agak baik walaupun beberapa isu semasa yang dihadapi oleh komuniti kereta seperti penutupan akibat pandemik global, kekurangan semikonduktor dan perang di Ukraine.

Selain itu, Mercedes-Benz juga melaporkan bahawa hasil kumpulan mereka meningkat sebanyak 7 peratus kepada €36.4 bilion dan EBIT yang diselaraskan meningkat 8 peratus kepada €4.9 bilion.

Ia juga menyatakan bahawa tumpuan syarikat pada kenderaan Mewah Terunggul, kenderaan elektrik bateri (BEV) dan van premium serta komitmen yang tidak berbelah bahagi terhadap kecekapan kos membantu mengimbangi keseluruhan jualan yang lebih rendah dan peningkatan kos bahan mentah.

Walau bagaimanapun, bila pengecualian cukai tidak lagi tersedia dan kita kini tiada pilihan selain membayar lebih untuk kereta walaupun kos kebanyakan kereta sudah mengejutkan, kami rasa akan ada sedikit penurunan dalam jualan kereta pada tahun hadapan atau lebih lama.

Pada pendapat anda, apakah yang seterusnya untuk dunia automotif di Malaysia? Khususnya bagi rakyat Malaysia dalam kumpulan berpendapatan sederhana dan rendah di mana kenaikan harga yang paling kecil pun boleh membawa kepada perubahan yang paling besar.

Previous post

Hyundai IONIQ 5 Diperlukan Untuk Matlamat Karbon Teksi Jepun

Next post

MG4 Electric Binaan China Bakal Menggegarkan Eropah

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *