Hibrid, Elektrik, Hidrogen

ORA Ballet Cat Adalah Apa Yang Volkswagen Patut Lakukan Kepada Beetle Dulu

ORA Ballet Cat mencari cara untuk mengembangkan populariti Punk Cat yang diilhamkan oleh Beetle.

Apabila bercakap tentang ikon automotif, tidak banyak yang mendekati status yang dicapai oleh Volkswagen Beetle. Beetle telah dijual di seluruh dunia dari akhir 1930-an dan juga pada alaf baru tanpa reka bentuk semula yang besar. Berpuluh-puluh juta telah dihasilkan dan kewujudannya di banyak pasaran memberikan Volskwagen keyakinan untuk menghidupkan semula papan nama sebagai kenyataan fesyen pada tahun 1997 dengan New Beetle. The New Beetle diikuti oleh satu lagi ‘New Beetle’ pada 2011, tetapi kedua-dua kereta itu tidak berjaya menangkap intipati asal dan kedua-dua kereta tidak berjaya menangkap tarikan inspirasi retro seperti yang dilakukan oleh MINI era BMW. Maka buat kali kedua, Volkswagen Beetle telah dihentikan, hanya untuk pembuat kereta elektrik China ORA mengangkat reka bentuk mereka untuk Punk Cat dan kini telah menemui pasaran baharu untuknya dengan ‘Ballet Cat’ yang berorientasikan wanita.

The Ballet Cat ialah varian Punk Cat dan berkongsi banyak petunjuk reka bentuk Beetle Type 1 yang sama. Ia sedang dipasarkan secara meluas kepada wanita dengan pilihan warna yang lebih cerah, lembut, cermin solek besar dan juga ruang solek. Mereka juga telah menjenamakan semula teknologi dalam kereta yang biasa tersedia di bawah sesuatu yang dipanggil ‘Lady Driving Mode’.

Ini termasuk automatic cruise control, voice-controlled parking, voice-controlled reversing dan amaran tambahan untuk pemandu mengantuk. Terdapat juga kamera swafoto yang boleh memuat naik video dan foto terus ke media sosial.

Stereng juga lebih kecil untuk sejajar dengan saiz wanita biasa di China. Anehnya, terdapat juga ‘Warm Man Mode’ yang menghidupkan pemanasan dalam kereta… Artikel dari Car News China ini menerangkan secara terperinci tentang tujuan ciri itu direka bentuk.

Ora Ballet Cat adalah 4.4m panjang, 1.88m lebar dan 1.633m tinggi dengan jarak roda 2.75m. Hatch elektrik ini mempunyai berat hampir 1800kg dan hanya mempunyai 171hp dan 250Nm tork untuk menggerakkannya. Tidak mengejutkan, kelajuan tertinggi hanya 155km/j.

Prestasi bukanlah keutamaan, tetapi julat mengagumkan pada kedua-dua kapasiti bateri. 401km dari bateri 49.93kWj dan 500km dari bateri 60.5kWj. Harga bermula pada 193,300 Yuan atau sekitar RM127,000 sebelum cukai dan duti.

Previous post

Jualan Terlalu Laku, Pesanan Volvo XC40 Recharge Ditutup

Next post

Kereta Peugeot Kini Didatangkan Dengan Waranti, Penyelenggaraan Percuma Selama 5 Tahun

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *