Berita Auto

Mercedes-Benz GLC serba baharu Diperkenalkan Dengan Penggayaan Berinspirasikan C-Class

Mercedes-Benz GLC serba baharu telah ditunjukkan untuk model tahun 2023.

Mercedes-Benz GLC telah menjadi model yang sangat penting di seluruh dunia dalam tempoh 6 tahun yang lalu. Mercedes mempamerkan daya tarikan reka bentuk GLC pertama mereka dan pelanggan berpusu-pusu ke bilik pameran mencari alternatif SUV kepada C-Class yang popular.

Kini GLC telah diperbaharui untuk generasi kedua. Ia membawakan bahasa reka bentuk yang dikemas kini, lebih berteknologi, lebih banyak pilihan rangkaian kuasa elektrik dan sudah tentu lebih banyak teknologi.

GLC baharu dielektrik pada seluruh rangkaiannya dengan 48V hibrid ringan dengan Integrated Starter Generators gen ke-2 atau hibrid plug-in dengan jarak elektrik sehingga 100km. Kotak gear automatik 9G-TRONIC dan pacuan semua roda 4MATIC kini merupakan peralatan standard pada GLC. Suspensi udara AIRMATIC adalah standard pada model PHEV dan ia boleh mengambil sehingga 60 kW pengecasan DC untuk cas semula penuh dalam masa 30 minit. Pemanduan elektrik tulen sehingga 140km/j dibenarkan.

Bahagian luar GLC sama lebarnya dengan pendahulunya, tetapi ia kini 60mm lebih panjang dan 6mm lebih rendah daripada pendahulunya. Lebar trek adalah 6mm lebih lebar di hadapan dan 23mm lebih lebar di belakang. Overhang dan jarak roda juga telah diperluaskan.

Reka bentuk baharu itu menampilkan lampu depan yang disambungkan ke gril hadapan, dengan gril direka semula dengan elemen krom, kelabu matt dan hitam berkilat tinggi. Sama seperti C-Class dan S-Class, permukaannya jauh lebih licin.

Pakej trim AMG Line mempunyai pelapik gerbang roda yang disiapkan dalam warna badan dan bukannya hitam. Saiz rim antara 18-20 inci. Di sekeliling belakang, lampu belakang dua bahagian digabungkan dengan jalur hitam berkilat tinggi. Lampu belakang boleh dipilih dengan animasi. Bahagian belakangnya lebih melengkung daripada sebelumnya.

Di dalam, GLC baharu mengambil banyak petunjuk daripada C-Class baharu tetapi butirannya mempunyai pandangan tersendiri. Bolong air cond dibulatkan dan diratakan. Bahagian bawah mengalir secara semula jadi ke bahagian tengah. Papan pemuka bersudut ke arah pemandu kira-kira 6 darjah untuk rasa yang lebih sporty.

Sistem infotainmen tidak lagi digabungkan dengan kluster instrumen pemacu digital. Kluster instrumen digital kini berukuran 12.3″ manakala sistem infotainmen kini terapung bebas dalam mod potret dan berukuran 11.9″. Ia kini skrin sentuh tanpa interface sentuh yang berasingan untuk kawalan. Pengimbas cap jari telah disepadukan di bawah skrin ini. Unit heads up display berwarna boleh dipilih.

Papan pemuka dilapisi kulit pada beberapa aras trim dan terdapat venir berliang terbuka baharu ditawarkan. Pencahayaan ambien tidak langsung adalah standard tetapi pencahayaan ambien langsung dengan panduan cahaya boleh dipilih. GLC juga mendapat sistem infotainmen MBUX generasi ke-2 dengan gaya dan mod digital berikut:

  • Dalam gaya “klasik”, pemandu dialu-alukan dengan persekitaran paparan yang biasa. Paparan terbukti dua tiub dan kandungan berselang-seli di antaranya menyediakan semua maklumat berkaitan pemanduan.
  • Dalam gaya “sporty”, warna merah mendominasi dan kaunter pusingan tengah dipersembahkan secara dinamik.
  • Secara “berhati-hati” , kandungan dikurangkan kepada apa yang penting saja. Selain itu, kedua-dua skrin boleh ditunjukkan dalam tujuh skema warna dengan pencahayaan suasana. Ini mencipta pengalaman warna yang mengagumkan di dalam.
  • Mod “bantuan” memaparkan situasi trafik dalam masa nyata dan menambahnya dengan maklumat paparan penting.
  • Mod “off-road” baharu membolehkan anda mengalami kandungan khusus secara visual seperti kecerunan, kecenderungan, kompas dan sudut stereng dan, bersama-sama dengan kamera 360 darjah pilihan, menawarkan fungsi “transparent bonnet”.

Previous post

Kami Kongsikan Spesifikasi Dan Warna Perodua Alza D27A

Next post

Harga Kereta Malaysia Naik 1% hingga 3% Akibat GST Dan Lain Lain

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *