Berita Auto

Volkswagen Yang Bererti Keretarakyat Mahu Jual Lebih Kereta Mewah

Volkswagen Group mahu hapuskan 60% Kereta ICE (enjin pembakaran) menjelang 2030. Pengeluar kereta Jerman itu mahu mengalihkan tumpuannya kepada kenderaan premium yang lebih menguntungkan.

Nampaknya semakin banyak pembuat kereta sedang beralih kepada segmen kereta mewah. Mazda, misalnya, tidak merahsiakan hasratnya untuk menjadi jenama mewah sepenuhnya dan kini sedang maju ke arah matlamat itu melalui produk SUV terbaharunya. Kini, Volkswagen Group juga turut menyatakan hasratnya untuk melakukan perkara yang sama.

Walau bagaimanapun, tidak seperti rakan sejawat Jepunnya, Volkswagen Group mengambil pendekatan yang agak radikal untuk mencapai matlamatnya dan itu adalah dengan memansuhkan banyak model enjin pembakaran ICE (Internal Combustion Engine) menjelang akhir dekad. Bercakap kepada akhbar Financial Times, Ketua Pegawai Kewangan Kumpulan Arno Antlitz berkata langkah itu akan membolehkan mereka menumpukan perhatian pada pengeluaran kenderaan premium yang lebih menguntungkan.

“Sasaran utama bukanlah pertumbuhan. Kami [lebih tertumpu] pada kualiti dan margin, bukannya pada volum dan bahagian pasaran,” katanya.

Antlitz menambah bahawa Kumpulan akan mengurangkan rangkaian kereta petrol dan dieselnya sebanyak 60% di Eropah dalam tempoh lapan tahun akan datang. Rangkaian ini terdiri daripada sekurang-kurangnya 100 model yang tersebar di beberapa jenama di bawah payung Volkswagen Group.

Menurut Financial Times, strategi itu mencerminkan perubahan dalam sektor automotif, yang selama beberapa dekad telah cuba meraih keuntungan yang lebih besar dengan menjual lebih banyak kereta setiap tahun, walaupun berbuat demikian memerlukan diskaun yang besar.

Adakah Volkswagen Masih Kereta Rakyat?

Syarikat kereta boleh melontarkan apa sahaja slogan atau slogan yang mereka mahu tetapi yang sebenarnya, mereka berada dalam perniagaan untuk buat duit. Walau bagaimanapun, keputusan Volkswagen untuk beralih ke segmen premium agak membingungkan kerana mereka sudah mampu menjana banyak keuntungan daripada jumlah jualan yang besar berkat kilang Wolfsburg, yang mampu mengeluarkan sekurang-kurangnya 500,000 kereta setiap tahun.

Tanpa diesel, Volkswagen sebenarnya tidak mempunyai apa-apa yang Honda dan Toyota belum tawarkan. Selain itu, memasuki wilayah mewah bermakna mereka akan menghadapi persaingan sengit daripada Mercedes-Benz, BMW dan Lexus. Sama ada mereka akan dapat menentang jenama yang lebih mantap ini atau tidak, masih belum dapat dilihat, tetapi nampaknya ianya tidak mungkin.

Atau ini mungkin kegagalan yang dirancang dan disengajakan untuk membunuh jenama Volkswagen di AS dan hanya menjual Audi dan Porsche di sana. Lagipun, jenama itu hampir mati di sana berikutan peristiwa Dieselgate. Kemudian, selepas sedekad atau lebih, mereka boleh membawa Seat atau Skoda untuk mengisi tempat lama Volkswagen. Kan?

Previous post

Kereta Elektrik smart #1 Akan Tiba Dengan Lencana Proton Di Proton Edar

Next post

Kemas Kini Perisian OTA Dalam Model Terkini Volvo Malaysia

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *