BisnesUndang - Undang

Memahami Skandal Kolusi Emisi 2021 yang Melibatkan Kumpulan VW, BMW Group dan Daimler

Ketiga-tiga jenama ini terlibat dalam kes kolusi teknikal yang belum pernah terjadi sebelum ini dengan EU.

Gila memikirkan bahawa kesan dieselgate masih berlaku hingga hari ini. Baru semalam, Suruhanjaya Eropah mendenda dua pengeluar kereta Jerman terbesar € 875 juta… BMW dan Volkswagen Group. Tapi, ada lebih banyak lagi cerita mengenai ini selain denda berkaitan pelepasan.

Latar Belakang

EU sentiasa menetapkan standard pelepasan. Ini adalah minimum yang diperlukan oleh syarikat untuk menjual kereta baharu di pasaran. Ia dilakukan ini untuk meningkatkan kualiti udara dari masa ke masa, justeru itu meningkatkan kualiti hidup. Walaupun standardnya keras, tidak mustahil untuk dipenuhi.

Menjelang akhir tahun 2000-an, ketiga-tiga pengeluar utama Jerman secara bebas dapat menghasilkan powertrain yang memenuhi DAN MELEBIHI keperluan pelepasan EU.

Daripada bersaing dan memberikan enjin yang terbaik dan bersih kepada pelanggan dan dengan itu meningkatkan kualiti udara, mereka melakukan benda lain. Volkswagen Group, BMW Group DAN DAIMLER (yang memiliki Mercedes-Benz), kerap bertemu antara tahun 2009 dan 2014.

BHPetrol_Euro5 Diesel_2021

Mengapa Volkswagen Group, BMW Group dan Daimler berjumpa?

Dalam “pertemuan teknikal” berkala ini, ketiga-tiga syarikat akan bersetuju untuk membatasi diri mereka hanya kepada apa yang diharuskan secara sah oleh standard pelepasan EU semasa. Mereka menyedari bahawa mereka masing-masing dapat melakukan yang lebih baik daripada minimum yang diminta dari mereka, tetapi memutuskan akan lebih menguntungkan untuk mengekalkan kos mereka sebagai kolektif.

Adakah ini menyalahi undang-undang?

EU memperlakukan dirinya sebagai satu pasaran tunggal, dan kerana itu, ia sering menimbulkan situasi monopoli atau oligopoli. Apabila ini berlaku, persaingan menjadi tidak setara – perniagaan yang lebih kecil tidak akan dapat bersaing harga dan pengguna mungkin tidak dapat mengakses barang dan perkhidmatan sebaik mungkin, kerana tidak ada alternatif.

Untuk menggelakkan dari ini berlaku, EU mempunyai undang-undang persaingan yang sangat ketat. Tidak ada kesepakatan untuk menetapkan harga atau perjanjian pembahagian pasaran. Walau bagaimanapun, kes ini adalah landasan baru bagi EU. Ini adalah kali pertama syarikat dikenakan denda kerana bersekongkol dengan unsur teknikal. Mereka hanya bersetuju untuk tidak bersaing atas dasar pelepasan.

Adakah ini benar-benar salah?

Bergantung pada siapa yang anda tanya. Sekiranya anda bertanya kepada BMW Group, pendirian mereka adalah tidak, tidak salah. Dalam siaran yang sudah mereka tarik balik, mereka menyatakan:

“BMW Group menjelaskan sejak awal prosiding antitrust bahawa mereka menganggap tuduhan yang dibuat pada masa itu dibesar-besarkan dan tidak berasas. Atas sebab ini, tidak seperti pesaing lain yang terlibat, syarikat itu tidak membuat pengakuan awal kesalahan dengan permohonan kelonggaran mereka. “

Sekiranya anda bertanya kepada Daimler, atau Mercedes-Benz, sebagaimana mereka kenali sekarang, anda mungkin mendapat jawapan yang berbeza … Dan di situlah semuanya menjadi agak menarik.

Daimler Membocorkan Rahsia Dan Lari Dari Denda Terbesar

BMW Group membayar € 372,827,000 sementara VW Group terpaksa membayar € 502,362,000. Berapa Daimler bayar? Telur Ayam. Mereka berkemungkinan dikenakan denda sehingga € 727,000,000 walau bagaimanapun, itu tidak berlaku. Kenapa?

Kerana merekalah yang memecah tembelang dan membantu siasatan EU! Percaya atau tidak! Walau apapun, mereka semua syarikat yang bersaing, jadi mungkin bukan kepentingan Daimler untuk menghormati perjanjian di antara kumpulan rakan konspirasi mereka. Syarikat-syarikat ini mungkin pernah berjenaka dan saling bergurau antara satu sama lain, dulu, tetapi sekarang, era itu pasti sudah berakhir.

Tetapi manalah tahu? Tindakan bersekongkol menunjukkan syarikat-syarikat ini memperagakan tingkah laku mereka dengan model harga yang kompleks. Mungkin juga pengaturan ini adalah yang paling menguntungkan. Mungkin mereka masih sekongkol dan itu adalah rancangan kontingensi – satu syarikat pecah tembelang, berunding untuk mendapatkan denda yang rendah dan kemudian berkongsi beban antara mereka bertiga. Semua untung.

Previous post

“Vorsprung durch Technik” Sudah 50 Tahun

Next post

Bilakah MINI Malaysia Akan Bawa Masuk Pilihan Bumbung Multitone?

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *