Uncategorized

Aston Martin V12 Vantage Debut Dengan 333 Dijual Habis Sebelum Pelancaran

Aston Martin V12 Vantage telah ditambahkan pada julatnya, dan ia sudah ‘sold-out’.

Aston Martin kini menawarkan kereta berprestasi 2 tempat duduknya, Vantage, dengan enjin V12. Pada pelancaran, Vantage baharu ditawarkan semata-mata dengan V8. Rangkaian itu sebelum ini diperluaskan untuk memasukkan Vantage AMR berorientasikan prestasi dengan kotak gear manual dan Vantage Roadster berorientasikan gaya hidup dengan bumbung ‘convertible’.

Aston Martin V12 Vantage sedang dipasarkan sebagai kereta berprestasi edisi terhad dengan hanya 333 contoh dibuat. Setiap satu daripada ini telah dijual sebelum pelancaran kereta itu.

Enjin ini dihasilkan oleh Aston Martin. 5.2L V12 Twin Turbo menghasilkan 700PS pada 6,500rpm dan 753Nm tork antara 1,800rpm dan 6,000rpm. Enjin ini memberikan Vantage kelajuan tertinggi 320km/j dan membolehkannya melengkapkan pecutan abad dalam hanya 3.4 saat. Kuasa dihantar ke roda belakang melalui automatik konvensional 8-kelajuan ZF dan V12 Vantage mendapat mechanical limited slip differential. V12 Vantage mempunyai nisbah kuasa kepada berat sebanyak 390 kuasa kuda metrik setiap tan, iaitu 20% lebih tinggi daripada V8 Vantage standard.

Untuk mencapai nisbah kuasa kepada berat ini, beberapa langkah penjimatan berat telah dilaksanakan. Ini termasuk penggunaan gentian karbon untuk bampar hadapan, bonet clamshell, ‘fender’ hadapan dan ‘side-sill’. Terdapat juga bampar belakang komposit dan penutup dek serta bateri yang lebih ringan dan sistem ekzos ‘twin-exit’ yang dipasang di tengah yang diperbuat daripada keluli tahan karat 1mm, iaitu 7.2kg lebih ringan daripada sistem ekzos standard.

V12 Vantage juga mendapat sistem adaptive damping suspension baharu dengan bar ‘anti-roll’, bush, dan spring dan damper assembly baharu. Kadar spring pada model ini meningkat sebanyak 50% di hadapan dan 40% di belakang dengan ‘top mount stiffness’ meningkat sebanyak 13% dan ‘anti-roll bars’ baharu 5% lebih keras di hadapan dan 41% lebih lembut di belakang. ‘Secondary tender spring’ telah diperkenalkan di bahagian belakang dengan kadar spring yang lebih rendah daripada spring utama untuk keselesaan pemanduan yang dipertingkatkan untuk pemandu.

Kekakuan badan keseluruhan telah dinaikkan sebanyak 8% dan kekakuan ‘lateral’ juga meningkat sebanyak 6.7% dengan tambahan panel ‘shear’ depan dan belakang. ‘Bodywork’ telah dilebarkan sebanyak 40mm menggunakan bahagian gentian karbon untuk casis trek lebar baharu. Bampar hadapan telah direka bentuk semula dan pembahagi hadapan lebar penuh baharu telah ditambah. Aliran udara telah dipertingkatkan berkat gril hadapan 25% lebih besar dengan lubang enjin ‘horse-shoe’ baharu yang berbeza pada hud.

Aston Martin juga telah ‘calibrate’ semula stereng dan brek seramik karbon yang dipasang sebagai standard. 2 reka bentuk roda aloi baharu 21″ dilengkapi dengan versi pilihan ringan dan dibalut dengan tayar Michelin Pilot 4S.

Di dalam, Tempat Duduk Sport Plus dibalut dengan kulit separuh anilin penuh dengan tempat duduk prestasi gentian karbon baharu sebagai pilihan ringan.

Previous post

Michelin Pilot Sport 5 Dilancarkan - Harga Dari RM700

Next post

Spesifikasi Enjin AMG M139 Lotus Emira Didedahkan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *