Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Nama Chery Tiggo 8 PLUS Kunpeng e+ Mungkin Mengarut

Tetapi nilainya hebat. Chery Tiggo 8 PLUS Kunpeng e+ membuktikan syarikat itu jauh dari asalnya.

Chery adalah salah satu daripada banyak jenama kereta Cina yang menjual berjuta-juta kenderaan setiap tahun tanpa ramai rakyat Malaysia mengetahui kewujudannya. Baru minggu lepas, syarikat itu mengeluarkan versi hibrid plug-in baharu SUV Tiggo 8 mereka. Kenderaan elektrik hibrid plug-in (PHEV) ini dipanggil Chery Tiggo 8 PLUS Kunpeng e+. Walaupun nama itu tidak menarik, ia dilancarkan ke atas tarmac dari 0-100km/j dalam hanya 4.9 saat dan itu sahaja sudah memadai untuk menarik minat beberapa peminat kereta.

Walaupun Chery Tiggo 8 Pro standard didatangkan dengan enjin petrol suntikan terus pengecas turbo 1.6 liter, Chery Tiggo 8 PLUS Kunpeng e+ (saya akan terus memanggilnya itu) dilengkapi dengan petrol suntikan terus 1.5 liter pengecas turbo. enjin DAN dua motor elektrik. Motor ini berada di gandar hadapan dan belakang dan dengan enjin petrol membolehkan jumlah keluaran sebanyak 326 kuasa kuda dan tork 510Nm. Pengukuran NEDC Eropah meletakkan kecekapan bahan api kenderaan pada 1L setiap 100km.

Chery juga telah memprogramkan banyak mod pemanduan ke dalam Tiggo 8 Plus Kunpeng e+. Ini termasuk kelajuan sederhana dan rendah, dinaikkan, kelajuan tinggi, jarak jauh, memotong, jalan gunung, stereng berkelajuan tinggi, permulaan, lampu merah, kesesakan, ais, salji, lumpur, pasir dan mod pintar. Jika itu tidak mencukupi, terdapat juga mod untuk mengawal kelakuan rangkaian kuasa – Normal, EV dan HEV-Sport.

Elemen elektrik Tiggo 8 Plus Kunpeng e+ mendapat kuasanya daripada pek bateri litium-ion 19.27 kWh yang agak besar. Pada cas penuh, pek bateri ini membolehkan pemanduan elektrik tulen sehingga 100km, yang sangat mengagumkan. Untuk konteks, Volvo PHEV seperti S60 T8 boleh menghantar kurang daripada separuh daripada julat EV itu pada cas penuh. Dengan petrol dan motor elektrik berfungsi bersama, Chery Tiggo 8 Plus Kunpeng e+ mendapat kelajuan dari 0-100km/j dalam masa 4.9 saat sahaja! Itu pecutan lebih pantas daripada model asas Porsche 718 Boxster. Apa yang lebih mengagumkan ialah harga Chery Tiggo 8 PLUS Kunpeng e+ ini. Di China, kosnya hanya 151,800 yuan, iaitu lebih RM100,000 sebelum cukai dan duti!

Sekarang, pada ketika ini, Chery Tiggo 8 PLUS Kunpeng e+ (ya, ada dua ‘plus’ dalam namanya) mecam berbaloi. Tetapi anda belum mendengar cerita sepenuhnya. Kenderaan ini sarat dengan peralatan yang anda hanya harapkan daripada jenama premium terbaik di luar sana. Bahagian dalamannya mempunyai sistem infotainmen terapung tiga skrin dengan LCD 7″ untuk instrumen pemandu, skrin LCD 12.3″ untuk hiburan dan LCD 8″ untuk kawalan iklim.

Bahagian dalaman yang selebihnya menyenangkan dengan kelabu dan hitam membentuk sebahagian besar kabin dan stereng 3 jejari dengan bahagian bawah rata menjadi satu lagi elemen yang menonjol. Bahagian luar kelihatan sama seperti Tiggo 8 Pro, tetapi dengan aksen bampar berwarna gril baharu untuk menjadikan wajah kelihatan lebih menyerlah.

Apa lagi nak? Kita tunggu dan lihat.

Previous post

Porsche Taycan GTS Dilancarkan Di Malaysia Dengan Harga RM708K

Next post

Scania Serah Euro V New Truck Generation Pertama Malaysia

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *