Bisnes

Bolehkah Mata Wang Kripto Digunakan Untuk Membeli Kereta Di Malaysia?

Bolehkah rakyat Malaysia membeli barang menggunakan mata wang kripto sekarang, termasuk kereta?

Minggu lepas, Dato Calvin Yap dari CHY Autoworld mengumumkan bahawa perniagaan kereta terpakainya akan menerima semua bentuk mata wang digital sebagai bayaran untuk kenderaan yang dijual oleh syarikat itu. Dia menyokong kenyataan ini dengan menerima 300,000 denominasi mata wang digital Meta Nirvana Up (MNU) untuk sebuah Maserati Ghibli. Beliau juga berkata, transaksi itu bernilai RM310,000.

Anda mungkin agak buntu dengan mata wang kripto dan sedang bergelut untuk memahami apa itu “Meta Nirvana Up”.

Mata wang kripto ialah satu bentuk wang digital yang wujud hanya di alam internet. Perbezaan dengan wang digital yang anda gunakan setiap hari (kad dan pindahan matawang negara atas talian/online) ialah matawang jenis ini tidak dikeluarkan oleh bank atau kerajaan.

Dengan itu, adakah

  • urus niaga ini sah di Malaysia?
  • mata wang digital Nirvana Meta Up ini sah?

Adakah ia satu transaksi yang sah?

Bank Negara Malaysia mengatakan bahawa “Crypto Currency tidak diiktiraf sebagai tender yang sah di Malaysia. Bank Negara Malaysia (BNM) tidak mengawal selia operasi Bitcoin / mata wang kripto.”

Di tempat lain, BNM juga telah memberi amaran:

“Oleh itu, orang ramai dinasihatkan untuk menjalankan usaha wajar yang diperlukan dan penilaian risiko yang terlibat dalam berurusan dalam mata wang digital atau dengan entiti yang menyediakan perkhidmatan yang berkaitan dengan mata wang digital.”

Mereka juga berkata bahawa perkara ini akan terletak di bawah Suruhanjaya Sekuriti.

Kami difahamkan, transaksi ini tidak menyalahi undang-undang, tetapi ia masih mengaburkan. Mungkin mengisytiharkan bahawa ia bernilai RM310,000 dan menyamakannya dengan 300,000 MNU sebelum mata wang itu debut (23 Disember berbanding 27 Disember) mungkin merupakan satu langkah yang agak melampau.

Adakah Mata Wang Ini Sah?

Menurut dua peniaga mata wang kripto, MNU nampaknya merupakan mata wang kripto yang sah dan didagangkan di zb.com. Walau bagaimanapun, kedua-duanya menasihatkan bahawa ia kelihatan sangat… goyah.

Seorang lagi mempersoalkan daya maju jangka panjang mata wang digital berasaskan permainan video, menunjuk kepada banyak contoh yang meningkat dalam beberapa bulan pertama sebelum tumbang dan tidak kembali pulih. Beliau berkata ada beberapa contoh yang berjaya, tetapi token permainan video ini mempunyai strategi jangka panjang yang kukuh untuk pertumbuhan permainan yang berterusan dan mereka cenderung popular di negara yang mata wang fiat tempatan telah melambung sehingga tidak dapat digunakan, seperti Venezuela.

Seorang lagi berkata white paper nya kelihatan seperti ia tidak dilakukan secara profesional dan sebagai produk, ia tidak kelihatan sangat berdaya maju dalam jangka panjang.

Terus terang, Meta Nirvana kelihatan seperti ia dari 20 tahun yang lalu dan tidak faham mengapa sesiapapun yang mahu memainkannya. Tetapi tak taulah, kami sendiri masih belum mencubanya.

Jadi, apa yang sedang berlaku di sini?

Kami tidak berkedudukan untuk mengatakan apa sebenarnya yang berlaku, tetapi keseluruhan skema ini kelihatan agak mencurigakan. Semua yang terlibat seolah-olah berfikir bahawa Meta Nirvana Up dan permainan video yang disertakan adalah terbaik sekali. Tetapi tidak ada yang lain yang tidak terlibat atau dibayar untuk mengambil bahagian berfikiran begitu.

Patutkah pihak berkuasa kewangan atau cukai campur tangan dan memantau butiran transaksi ini? What do you think?

Previous post

2022 - Perbaharui Lesen Memandu Dan Paparkan Pelekat Cukai Jalan

Next post

Tesla Panggil Balik 475,000 Kereta - Tesla AP Terpakai BAGAIMANA?

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *