Trak Pikap, Van, MPV, Bas & Lori

Jualan Isuzu MU-X Baharu Lebih Baik Dari Yang Dijangka

Di Australia. Isuzu MU-X mengharapkan sekurang-kurangnya 12,000 jualan tahun ini.

Bila Isuzu MU-X semasa tiba di Malaysia, tidak banyak minat oleh pembeli segmen kerana Toyota Fortuner kekal sebagai penjual terbaik segmen dengan Mitsubishi Pajero Sport di tempat kedua. Kemudian datang Mazda CX-8 dengan harga yang menarik untuk mengambil sebahagian yang sihat penjualan segmen ini.

Sementara itu, ketika Isuzu MU-X (gambar di atas) dilancarkan di Australia sekitar 6 tahun yang lalu pada tahun 2015 (bersamaan dengan Malaysia), permintaan untuk itu melebihi penawaran dalam beberapa bulan pertama bahkan menyebabkan pesaing terdekatnya ke dalam strategi pemasaran baharu untuk memastikan penjualan mereka sihat. Sehingga kini sudah ada lebih dari 50,000 pemilik gembira di Australia sejak dilancarkan dan Isuzu Australia mempunyai lebih daripada 200,000 pelanggan gembira untuk kedua-dua SUV ini dan trak pikap D-Max.

Senang mendengar bahawa Australia kekal sebagai pasaran eksport terbesar untuk Isuzu MU-X dan nampaknya tidak menghentikan lonjakan penjualan kerana orang Australia menyukai penampilan dan ciri SUV off-roader yang baharu ini.

Kini muncul Isuzu MU-X 2021 yang baharu yang berkongsi kemungkinan kejayaan trak pikap D-Max yang laris. Ya, 2021 D-Max yang baharu dijual lebih baik dari yang dijangkakan dan harga telah meningkat dalam beberapa bulan terakhir dengan kenaikan kos penghantaran.

Di Australia terdapat lebih banyak saingan segmen berbanding Isuzu MU-X 2021 terbaharu seperti Mitsubishi Pajero Sport terbaru (yang belum tiba di Malaysia), Ford Everest, tentu saja Toyota Fortuner, maka terdapat jenama China seperti LDV D90, Haval H9 dan tidak lupa SsangYong Rexton buatan Korea.

Menurut Australian Federal Chamber Of Automotive Industries (VFACTS) terdapat 1158 unit Isuzu MU-X yang dijual pada bulan Ogos 2021, dengan Isuzu Australia mengesahkan bahawa 893 (77.1 peratus) daripadanya adalah contoh model generasi kedua yang baharu.

Penjualan MU-X baharu di Australia pada bulan Ogos 2021 begitu baik sehingga mengambil 11.3 peratus market show, menolak Toyota Prado yang pernah sangat popular (2731 penjualan dan 26.7 peratus saham) ke tempat kedua.

Seperti D-MAX, MU-X generasi kedua dikuasakan oleh turbo-diesel empat silinder 4JJ3-TCX 3.0 liter Isuzu yang kini ditingkatkan menghasilkan kuasa 140kW dan tork 450Nm lebih dari 1600-2600rpm (naik 10kW dan 20Nm), dipadankan dengan transmisi automatik 6-kelajuan Aisin AWE6B45 II dengan sarung pemindahan jarak jauh yang lebih baik.

MU-X baharu ini hadir dengan cakera brek berventilasi yang lebih besar berukuran 320mm (naik 20mm) di depan dan 318mm (naik 18mm) di bahagian belakang.

MU-X ini juga lebih senyap dengan penebat bunyi yang lebih baik sementara stereng kuasa elektrik baharu mengurangkan bulatan putaran sebanyak 200mm hingga 11.4m.

Terdapat juga ruang dalaman yang lebih besar dengan ruang kargo terbaik dalam kelas 311 liter di belakang baris ketiga, 1119L di belakang barisan kedua dan 2138L di belakang tempat duduk depan, ditambah dengan bahan kabin yang diperbaiki, dual glove box, sejumlah 12 drink holder dan ventilasi penghawa dingin bumbung yang dipasang untuk ketiga-tiga baris.

Harap maklum bahawa MU-X 2021 ini akan tiba di Malaysia dalam beberapa bulan lagi.

Previous post

Mahukah Anda Beli Volvo EV Bebas Kulit?

Next post

SkyDrive Jepun Melancarkan Perkhidmatan Mobiliti Udara Pada 2025

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *