BisnesTrak Pikap, Van, MPV, Bas & Lori

Jualan Isuzu D-MAX mencecah 150,000 Unit Di Australia

Isuzu D-MAX ini juga berjaya diiktiraf 5 Bintang Oleh ANCAP.

Berita baru diterima bahawa penjualan trak pikap Isuzu D-MAX baharu di Australia baru mencapai 150,000 unit. Ini adalah berita yang mengagumkan kerana hanya beberapa minggu setelah dilancarkan di Australia pada bulan September 2020, D-Max baharu ini sudah habis dijual dan menyebabkan senarai menunggu menjadi 4 bulan. Isuzu Malaysia akan hanya melancarkannya dalam beberapa minggu lagi dan ia agak menarik untuk melihat berapa unit mereka boleh jual dalam beberapa bulan yang akan datang.

Sementara itu kami berkongsi beberapa fakta menarik mengenai trak pikap semua baharu ini dari pengeluar enjin diesel terbesar dunia.

Isuzu-D-Max-river-crossing-2.0

Isuzu D-MAX semua baharu ini adalah kenderaan pertama yang diuji di Australia dan memberikan penilaian keselamatan maksimum ANCAP 5 bintang, berikutan ujian terhadap kriteria penilaian dan ujian ANCAP 2020 yang ketat.

ANCAP memuji All-New Isuzu D-MAX ini kerana meningkatkan keselamatan di segmen ini, sebagai trak pikap pertama yang menyeragamkan sistem keselamatan penyelamat nyawa yang canggih untuk setiap model, termasuk beg udara tengah (far side), AEB dengan Turn Assist, Lane Departure Prevention, Emergency Lane Keep, Rear Cross Traffic Alert, Blind Spot Monitoring banyak lagi.

Peralatan keselamatan canggih disertakan dengan lampu depan automatik dengan kawalan high beam, Reversing Camera, Intelligent Speed Limiter, Driver Attention Assist dan 8 beg udara untuk setiap D-MAX.

Mendefinisikan semula standard keselamatan, Isuzu D-MAX semua baharu adalah kenderaan pertama yang diuji di Australia terhadap kriteria pengujian dan penilaian ANCAP 2020 yang ketat dengan mencapai penarafan keselamatan 5 bintang maksimum di seluruh rangkaian Isuzu D-MAX.

Jadi Apa Yang Baharu Dengan D-MAX ini?

Enjin

Enjin 4JJ3 baharu dibangunkan berdasarkan enjin diesel 4JJ1 yang dipercayai dan boleh diterima dengan baik (anjakan 3L). Kesan gabungan tekanan suntikan tinggi 250 MPa, pengecas turbo VGS yang dikendalikan secara elektronik, lapisan heat-insulating pada piston, double-scissors gear, dan lain-lain telah menghasilkan enjin yang mempunyai kuasa tinggi, penggunaan bahan bakar rendah dan kebisingan rendah.

Prestasi enjin diesel RZ4E (1.9L displacement) juga diperbaharui dengan mengoptimumkan nisbah gear dan sistem kawalannya.

Powertrain

Pull-ring shift lever dipilih untuk transmisi manual untuk memudahkan pemandu mengundur kenderaan, dan rasa pemanduan lebih baik dan lebih menarik. Berkenaan dengan transmisi automatik yang dikembangkan untuk ejin diesel RZ4E, downsized torque converter dan lockup clutch integrated dengan wide-angle damper memberikan peningkatan dalam penggunaan bahan bakar dan tindak balas.

A single propeller shaft yang diperbuat daripada aluminium kini dimasukkan ke dalam kenderaan 4 × 4 untuk mencapai penurunan berat badan yang ketara. D-MAX baharu juga dipasang dengan electromagnetic rear differential lock.

Dengan pemindahan power yang lebih baik ke roda, kini ia lebih cepat untuk beralih antara pacuan 2-roda dan 4-roda serta antara tinggi dan rendah.

Suspensi

Model tunggangan tinggi D-MAX menggunakan suspensi depan yang dipasang tinggi dengan pautan atas untuk meningkatkan kestabilan dan kesesuaian pemanduan. Suspensi belakang, sebaliknya, mempunyai tapak belakang yang lebih lebar dan sudut pemasangan yang lebih rendah untuk penyerap kejutan, di mana kestabilan pemanduan yang lebih baik dicapai.

Steering

Steering / pengendalian telah meningkat hasil dari peningkatan sudut putaran tayar dan pengurangan radius putaran minimum. Berkenaan dengan model tunggang tinggi D-MAX yang baharu, tidak hanya unit steering yang telah direvisi untuk mengurangi upaya yang diperlukan untuk steering, tetapi juga perubahan dalam gear ratio telah meningkatkan prestasi steering. Ia dilengkapi dengan tiang stereng / teleskopik untuk menampung pemandu pelbagai saiz.

Brek

Peningkatan pada ukuran rotor brek D-MAX dan perubahan dalam nisbah servo memungkinkan untuk meningkatkan prestasi brek, rasa brek dan tahap kebisingan / getaran.

Rangka

Hasil dari memperluas cross section, mengoptimumkan lokasi cross-members dan meningkatkan impact absorption, ketegaran dan frame rigidity yang lebih tinggi dipastikan sambil mencapai tahap ringan. Lebih-lebih lagi, alat geser digunakan di tempat body mount untuk meningkatkan kestabilan pemanduan dan menurunkan tahap kebisingan / getaran.

Badan Kenderaan

Selain mengembangkan struktur pemasangan ramping dan rasional untuk D-MAX baru, penggunaan plat 980 MPa high-tensile steel dan lain-lain telah memungkinkan untuk mencapai ketegaran badan yang lebih kuat sambil mengekalkan ringannya. Penggunaan plat 390 MPa high-tensile steel telah pertingkatkan dari 30% menjadi 46%.

Bukan hanya kekakuan badannya meningkat 20%, tetapi bumbungnya juga diperkuat. Melalui penambahbaikan yang dibuat pada reka bentuk pakej, setiap jenis kabin kini mempunyai platform pemuatan yang diperluas.

Kemasan Dalam

Low-rebound MDI polyurethane dipilih untuk kusyen tempat duduk depan untuk mengurangkan keletihan pemanduan jarak jauh. Selanjutnya, penambahan eight-way power seat membantu menyokong keadaan fizikal terutamanya kepada bahagian paha.

Tempat duduk depan yang dikembangkan untuk D-MAX yang baharu adalah untuk mengelakkan kecederaan whiplash menjadi standard bagi semua model.

Selain itu, keselamatan telah dipertimbangkan, seperti pengingat memakai tali pinggang keledar kepada mendorong pemakaian tali pinggang.

Reka bentuk tempat duduk belakang di kabin kru dioptimumkan untuk meningkatkan keselesaan perjalanan. Untuk memudahkan keluar / masuk bukaan tiang-B dialihkan ke depan dan bantuan pegangan ditambahkan.

Komponen Elektrik

Seni bina EE dikonfigurasikan menggunakan gateway tengah untuk membuka jalan kepada era CASE baharu. Teknologi yang direka untuk mengoptimumkan kemudahan & keselesaan digunakan secara meluas seperti pintu masuk tanpa kunci, infotainment, lampu, pengelap, dll.

Previous post

Vespa Primavera Pic Nic Dilancarkan - RM19,900

Next post

Tabung Pahlawan ATM Dilancarkan Di Stesen Minyak BHPetrol

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *