Trak Pikap, Van, MPV, Bas & Lori

Isuzu D-Max Habis Dijual Di Australia Dengan Waiting List 4 Bulan

Kita bercakap tentang trak pikap Isuzu D-Max model 2020 baharu yang pertama kali membuat kemunculan sulungnya di Thailand pada Oktober 2019 iaitu kira-kira setahun yang lalu. Isuzu D-Max generasi baharu adalah 10mm lebih lebar dengan jarak roda yang panjangnya 130mm sementara tingginya 65mm. Panjang keseluruhannya 30mm lebih kecil yang boleh dikreditkan kerana gaya baharu D-Max.

2021 Isuzu D-Max 6-speed manual gearshift

Walau bagaimanapun, pada bulan September 2019, Malaysia menyaksikan pelancaran Isuzu D-Max versi sebelumnya, dengan kelas enjin diesel Blue Power 1.0 liter terkemuka. Model D-Max ini dilancarkan di Thailand pada bulan September 2017 dan ketika itulah Isuzu memperkenalkan mesin diesel 1.9 liter yang menghasilkan sekitar 150 bhp dan mempunyai tork puncak 350 Nm yang kuat bersama dengan 3 liter yang lebih kuat enjin diesel yang menghasilkan 177 bhp dan tork puncak 380 Nm.

Kemudian pada bulan September 2019, D-Max baharu ini dilancarkan di Filipina. Davao dan Manila adalah bandar pertama yang mendapatkan D-Max ini dan penjualannya berkembang pesat.

Pada 1 September 2020, beberapa minggu yang lalu, Isuzu Motors Limited mula mengeksport D-Max serba baharu ke Australia dan ke negara-negara lain di seluruh dunia.

2021 Isuzu D-Max_top view

Pada 16 September 2020, D-Max baharu ini dianugerahkan penilaian lima bintang oleh ANCAP (Program Penilaian Kereta Baru Australasian) yang menilai keselamatan kenderaan baharu secara menyeluruh. Ia telah mendapat penarafan lima bintang di bawah protokol baharu 2020.

Isuzu D-MAX serba baharu yang dilancarkan di Australia bulan ini menggabungkan ADAS Isuzu (Advanced Driver Assistance System *). Pengesanan halangan di dunia nyata yang boleh dipercayai, tidak kira siang atau malam, dimungkinkan dengan kamera stereo yang unggul. Lebih-lebih lagi, ia dilengkapi dengan sistem keselamatan terkini seperti brek multi collision yang menggunakan brek untuk mengurangkan kesan berikutnya apabila kenderaan terlibat dalam kemalangan. Sistem keselamatan ini, antara lain, dinilai tinggi oleh ANCAP yang merupakan program penilaian kenderaan baharu.

2021 Isuzu D-Max_passenger car like cabin

Melalui anak syarikat Isuzu Motors International Operations di Thailand (selanjutnya disebut “IMIT”) yang mana Isuzu memegang 70 persen jumlah saham, ia mengedar ke lebih dari 100 negara dan wilayah di seluruh dunia dan telah menjual sejumalh 2.1 juta kenderaan. Selepas Australia, Isuzu mempunyai rancangan untuk mengeksport D-Max serba baharu ke Eropah, antara lain.

Sementara itu, hanya beberapa minggu setelah dilancarkan di Australia, D-Max baharu ini sudah habis dijual dengan waiting list 4 bulan pada waktu siaran artikel ini. Isuzu Malaysia masih belum menyatakan bila kita akan mendapatkan trak pikap varian teratas ini sambil India akan mendapat D-Max yang baharu ini di bilik pameran mereka… .. sebelum Malaysia.

2021 Isuzu D-Max_dashboard
Previous post

Konsep Monograf Infiniti QX60 Nampak Mewah Giler

Next post

Pam Tayar Dengan Nitrogen - Apakah Kelebihannya?

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *