Bisnes

Selamat Tinggal Borgward. Anda Akan Dirindui … Atau Tidak

Nampak gayanya bilik pameran Borgward telah ditutup dan perniagaannya sudah berhenti di Malaysia.

Setahun sebelum pandemi Covid-19 terdapat beberapa aktiviti dengan jenama automotif Borgward di Malaysia dengan bilik pameran kecil yang masih aktif di beberapa bandar kecil dan beberapa unit yang beroperasi di sekitar Lembah Klang. Kami bahkan berjumpa dengan seorang peniaga yang secara aktif mempromosikan jenama dalam talian dan menerangkan masa depan Borgward yang ‘cerah’ di Malaysia.

Sekiranya anda tidak pernah mendengar tentang jenama automatif ini, Borgward adalah jenama automotif Jerman yang telah bersara yang telah dibeli oleh kumpulan automotif China, BAIC beberapa tahun yang lalu dan ia dihidupkan semula dengan kejuruteraan Audi (dari Kumpulan Volkswagen) di bawah reka bentuk moden dan kabin yang baharu.

Perniagaan ini mula beroperasi pada bulan Julai 2019 dengan Go Bremen Motors dengan dua pilihan enjin yang tersedia untuk dijual. Borgward BX5 ditawarkan dengan enjin Volkswagen Group TGDI 1.4 liter (Harga dari RM118,000) dan TGDI 2.0 liter (Harga dari RM138,000) yang juga dari Volkswagen Group.

Enjin 1.4 liter dipadankan dengan transmisi manual enam kelajuan atau automatik enam kelajuan, sementara varian 2.0 liter dipadankan hanya dengan transmisi automatik. Terdapat juga pilihan pacuan empat roda (4WD) atau pacuan dua roda untuk varian 2.0 liter.

Untuk enjin 1.4 liter, ia menghasilkan 148hp pada 5,500rpm dan tork 250Nm dari 1,750rpm hingga 4,000rpm. Enjin 2.0 liter, sementara itu, menghasilkan 221hp pada 5,500rpm dan tork maksimum 300Nm dari 1,750rpm hingga 4,500rpm.

Varian transmisi manual 1.4 liter, dapat mencapai kelajuan tertinggi 190kph, sementara kelajuan tertinggi varian transmisi automatik adalah 185kph. Sebilangan rakyat Malaysia juga melihat pelancaran Borgward BXi7 elektrik penuh yang dipamerkan di bilik pameran Glenmarie mereka selama beberapa bulan.

Pada bulan Disember 2019, Borgward China menunjukkan model semua baharu mereka untuk pasaran China, BX3. Ini adalah Crossover yang dirancang untuk bersaing dengan Proton X50.

Sejak kedatangannya di Malaysia pada akhir tahun 2019, terdapat sedikit atau tidak ada aktiviti pemasaran dan promosi dan hanya segelintir unit telah didaftarkan dan dijual. Pelanggan semasa sangat gembira dengan Borgward mereka dan perbandingan dengan Audi Q5 telah disebutkan dalam perbualan yang mengesahkan kualiti dan nilai yang disampaikan oleh jenama Jerman pembuatan China ini.

Tetapi sayangnya, kami baru dapat tahu bahawa Borgward di Malaysia terpaksa tutup kedai kerana kekurangan jualan dan juga kekurangan model baharu dari kilangnya di China. Kurang sokongan kewangan dan dana untuk penyelidikan dan pembangunan di Borgward di China mengurangkan peluangnya untuk bersaing dengan kadar pantas pengeluar kereta lain di China.

Previous post

Volvo Mengeluarkan Pelaburan USD 118 Juta Ke Dalam Kilang Carolina Selatan Mereka

Next post

BMW 7 Series Gen Ke 7 Dicipta Dengan Lampu Depan Split

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published.