Hibrid, Elektrik, Hidrogen

Kenderaan Elektrik Borgward BXi7 Di Malaysia

Belum untuk dijual kerana ia menunggu pengumuman NAP 2019 seperti yang lain untuk melihat insentif cukai kenderaan elektrik yang dicadangkan.

Di ibu pejabat Borgward baru di Glenmarie, Selangor terdapat SUV yang agak menarik duduk di depan semua SUV yang dipamerkan. SUV semua baharu ini tidak mempunyai enjin petrol atau diesel tetapi ia sebaliknya adalah kenderaan berkuasa elektrik penuh. Mampu mendapatkan maksimum 500km panduan semua elektrik, ya betul, 500 kilometer dan dengan masa pengecasan cepat hanya 30 minit, SUV 272hp ini adalah kira-kira saiz SUV Mercedes EQC.

Kebimbangan Jarak

Yang akan tiba Mercedes-Benz EQC mempunyai jarak memandu 445-471 kilometer dan mempunyai 402hp yang mengagumkan. 

Kemudian terdapat Jaguar I-Pace yang belum disahkan untuk Malaysia. Jaguar ini mempunyai jarak kira-kira 500 kilometer dan menghasilkan 469bhp.

Berapa?

Kedua-dua SUV elektrik Mercedes dan Jaguar berharga RM395,000 sebelum cukai tempatan dan kos penghantaran.

Harga untuk Borgii BXi7 ini? Dianggarkan RM180,000 sebelum cukai dan penghantaran tempatan berdasarkan harga jualannya di China. (versi panduan kanan sedang dibina di China semasa anda membaca ini)

Anugerah Reka Bentuk

Ini adalah SUV konsep semua-elektrik yang telah memenangi Anugerah Reka Bentuk Jerman untuk 2018. Anugerah ini juga telah dimenangi oleh tiga model Borgward lain: Borgward BX7, Borgward BX5 dan konsep SUV BX6.

Majlis Reka Bentuk Jerman bertujuan untuk mempromosikan produk dan projek yang inovatif yang memainkan peranan perintis dalam reka bentuk Jerman dan antarabangsa. Ini bermakna bahawa gaya reka bentuk Borgward, yang telah digambarkan sebagai “inovatif” dan “typically Jerman” pada banyak kesempatan, telah menerima pujian rasmi dari pihak berkuasa tertinggi.

Majlis Reka Bentuk, yang terdiri daripada pakar-pakar berprofil tinggi, ditubuhkan sebagai asas pada tahun 1953 dengan inisiatif Bundestag Jerman. Hari ini ia dianggap sebagai salah satu pusat kepakaran terkemuka di dunia untuk komunikasi reka bentuk dan pengurusan jenama.

Model pemenang anugerah dari Borgward   

Reka bentuk luar khas BORGWARD BXi7 telah dibuat di pusat reka bentuk di Renningen berhampiran Stuttgart. Ia mencerminkan semangat yang berorientasikan masa depan platform pemanduan elektrik berubah-ubah Borgward ePROPULSION.

Dalaman BXi7 juga dinaik taraf oleh ciri-ciri reka bentuk tersendiri. Ciri-ciri ini termasuk unsur-unsur hiasan yang besar dalam BLUE LIGHTNING, trim bijak, dan bordir kerusi berbentuk BORGWARD yang tipikal di SKY COLOR. Mereka semua menghantar mesej yang jelas bahawa ini adalah sistem pemacu yang berbeza. Tanggapan ini dipertingkatkan oleh tuas pemilih gear yang direka baru di konsol tengah dan dua paparan LCD yang besar di papan pemuka.

Sesuai untuk kegunaan harian, terima kasih kepada sistem pemacu elektrik yang inovatif   

SUV konsep Borgward BXi7, yang hampir dengan model pengeluaran siri akhirnya, sangat sesuai untuk digunakan setiap hari terima kasih kepada baterinya, yang dibangunkan bersama dengan rakan strategik Borgward LG Electronics. Dalam langkah-langkah pembangunan seterusnya, julat elektrik BXi7 dijangka meningkat kepada sejauh 500 kilometer, bergantung kepada bagaimana kenderaan dipandu. Kitaran pengecasan hingga 80 peratus kapasiti hanya mengambil masa 30 minit di stesen pengisian cepat.

Sistem kawalan elektronik eAWD dan motor elektrik di kedua-dua bahagian hadapan dan gandar belakang menjadikan SUV ini menjadi kenderaan pacuan semua roda dengan sistem pengedaran torsi berubah sepenuhnya. Kedua-dua motor segerak magnet tetap dengan penukar bersepadu mempunyai output gabungan 200 kW / 272 hp, memberikan tork maksimum 400 meter Newton, dan bersatu, sejajar dengan keinginan pemandu, prestasi sporty dan pengendalian dengan tahap kecekapan yang tertinggi.


Previous post

Toyota Hilux Talaan Wald Dapat Rupa Black Bison

Next post

Satu Lagi Bilik Pameran Volkswagen di Malaysia Sedang Ditutup

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *