Keselamatan

Perodua Care Seat: Untuk Kanak-Kanak Sehingga 12 Tahun

Daripada membeli 3 tempat duduk kanak-kanak yang berasingan, ibu bapa kini dapat memilih Perodua Care Seat, yang boleh digunakan untuk kanak-kanak seberat 36kg.

Mengenai keselamatan kanak-kanak di dalam kereta, undang-undang Malaysia … penguatkuasaan tidak tegas. Ada pada satu masa dahulu, pemerintah hampir menganggapnya serius, tetapi itu sudah ditolak ke tepi sehingga tak tahu bila.

Walau apa pun, syarikat kereta sudah bertindak. Perodua mula menawarkan kerusi keselamatan kanak-kanak GearUp Infant and Toddler. Walau bagaimanapun, pada harga RM785 dan RM975, kedua-duanya masih terlalu mahal untuk dimiliki oleh sebilangan keluarga. Oleh itu, mereka menggunakan kepakaran kejuruteraan mereka untuk menghasilkan “Care Seat” yang bukan hanya lebih murah dari kedua-duanya, tetapi juga sesuai untuk kanak-kanak hingga 12 tahun atau hingga seberat 36kg.

Kerusi keselamatan ini boleh didapati dalam warna kelabu dan biru. Ia menggunakan pemasangan ISOFIX dan mematuhi piawaian
ECE R44/04. Ia boleh dipusing menghadap ke depan atau ke belakang dan menampilkan enam posisi baring serta tali keselamatan yang melaraskan diri mengikut kedudukan sandaran kepala. Kesesuaian inilah yang menjadikannya sesuai untuk kedua-dua bayi dan kanak-kanak kecil.

Tambah lagi, Perodua Care Seat didatangkan dengan waranti satu tahun – dua kali ganda tempoh waranti Kerusi Keselamatan Kanak-Kanak GearUp Infant dan Toddler yang sebelumnya – dan boleh dimasukkan ke dalam pinjaman pembelian kenderaan baharu Perodua. Ia dijual di semua dealer Perodua di seluruh negara hari ini.

Inilah siaran media Perodua dengan lebih maklumat.

Kenyataan Media

Perodua memperkenalkan Care Seat, kerusi keselamatan kanak-kanak baharu yang sesuai untuk bayi dan kanak-kanak kecil, yang menawarkan lebih fleksibiliti, praktikaliti dan nilai kepada ibubapa di Malaysia.

Ditawarkan pada harga RM680 di Semenanjung Malaysia dan RM695 di Malaysia Timur, Perodua Care Seat sesuai untuk kanak-kanak dari semua peringkat umur hingga 12 tahun (atau berat sehingga 36 kg), menggantikan Kerusi Keselamatan Kanak-Kanak GearUp Infant dan Toddler sebelumnya yang berharga RM785 dan RM975 (harga Semenanjung) masing-masing.

“Perodua Care Seat merupakan sebahagian daripada usaha berterusan kami untuk menyumbang ke arah tahap keselamatan jalan raya yang lebih tinggi sebagai syarikat yang prihatin dan mengutamakan insan, selari dengan aspirasi kerajaan,” kata Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Perodua Dato’ Zainal Abidin Ahmad.

“Untuk keselamatan mereka, kanak-kanak haruslah ditempatkan dalam kerusi keselamatan kanak-kanak sebelum kenderaan bergerak. Dalam mendorong amalan ini, Perodua memperkenalkan produk yang lasak, mudah disesuaikan, selesa, mampu milik dan memenuhi piawaian keselamatan,” tambah beliau.

Perodua Care Seat menggunakan pemasangan ISOFIX dan mematuhi piawaian ECE R44/04. Ia boleh dipusing menghadap ke depan atau ke belakang dan menampilkan enam posisi baring serta tali keselamatan yang melaraskan diri mengikut kedudukan sandaran kepala.

“Perodua Care Seat lebih jimat kerana kerusi yang sama boleh digunakan untuk bayi dan kanak-kanak kecil, tanpa perlu bertukar kerusi,” kata Dato’ Zainal.

“Perodua akan terus menyebarkan kesedaran, mendidik dan menggalakkan penggunaan kerusi keselamatan kanak-kanak di kalangan para pelanggan kami.

“Kami berharap penggunaan kerusi keselamatan kanak-kanak akan menjadi satu kebiasaan di Malaysia suatu hari nanti – ini akan membantu mengurangkan kecederaan dan kemalangan jiwa di jalan raya, terutama sekali bagi anak-anak tersayang,” tambah beliau.

Ditawarkan dalam warna kelabu atau biru, Perodua Care Seat didatangkan dengan waranti satu tahun – dua kali ganda tempoh waranti Kerusi Keselamatan Kanak-Kanak GearUp Infant dan Toddler yang sebelumnya – dan boleh dimasukkan ke dalam pinjaman pembelian kenderaan baharu Perodua.

Perodua Care Seat kini boleh didapati di semua pusat-pusat jualan dan servis Perodua yang sah di seluruh negara.

Previous post

NIO Akan Mula Jual EV Di Norway Tahun Ini

Next post

UMW Toyota Mencatat Penjualan Positif Pada April 2021

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *