Gaya Hidup

Tajuddin Ditamatkan Perkhidmatanya Sebagai Pengurusi Prasarana Selepas Sidang Media Hebatnya

Kerajaan Malaysia dan Prasarana cepat bertindak setelah rakyat dan netizen Malaysia tidak berpuas hati dan menyuarakan kemarahan mereka terhadap Tajuddin.

Pada malam Isnin (Mei 24) dua tren LRT bertembung dan 213 penumpang yang berada di dalam kereta api pertama cedera dan dari jumlah itu, 47 penumpang cedera parah. Tiga daripada penumpang yang cedera parah ditempatkan di Unit Rawatan Rapi Hospital Kuala Lumpur kerana pendarahan otak. Dua LRT, masing-masing dari arah Gombak dan Kelana Jaya, bertembung di antara stesen Kampung Baru dan KLCC kira-kira jam 8.33 malam.

Perkhidmatan tren sudah kembali beroperasi seperti biasa.

Ketika sidang media pagi selepas kemalangan, Pengerusi Prasarana (pengurusan pengangkutan awam Malaysia), Tajuddin Abdul Rahman telah disebut oleh Presiden Persatuan Pengguna Pengangkutan Awam Malaysia (4PAM), Ajit Johl sebagai “kurang ajar dan menjijikkan” semasa dia bercakap dengan media yang hadir. Beberapa video dari sidang media itu telah dikongsi di media sosial dengan warga negara dan netizen meminta agar dia disingkirkan sebagai Pengerusi Prasarana.

Bukan itu saja, ada juga komen mengenai mengapa Tajuddin tidak memakai pelitup muka yang disarankan semasa sidang media (yang merupakan SOP Malaysia semasa pandemi Covid-19 ini).

Portal berita Malaysia, Free Malaysia Today (FMT) memetik Pengerusi Prasarana itu mengatakan bahawa dia hanya memakai pelindung muka untuk memudahkan media mendengarnya.

“Saya diberitahu pelindung muka sudah cukup bagus,” katanya. Dia menambah bahawa dia memakai pelitup muka semasa melawat lokasi kemalangan.

“Saya minta maaf jika pelindung muka ini tidak cukup. Pelindung ini bukan pelindung biasa; (ia) ditempah khas dari sumber yang boleh dipercayai.”

“Bagaimana nak bercakap semasa sidang media dengan pelitup muka? Jadi saya fikir pelindung (transparent) adalah lebih baik,” katanya kepada FMT, sambil mengesahkan bahawa dia akan disoal siasat oleh polis mengenai perkara itu.

Sementara itu, berita terbaru dari FMT menunjukkan sepucuk surat yang membuang Tajuddin sebagai Ketua Prasaran bertarikh 26 Mei, di mana menteri kewangan Tengku Zafrul Aziz mengucapkan terima kasih kepada Tajuddin atas jasanya pada tahun lalu. Dia dilantik sebagai ketua Prasarana pada 11 Mei tahun lalu.

Tajuddin bin Abdul Rahman yang berusia 73 tahun adalah ahli politik Malaysia. Beliau juga pernah menjadi Anggota Parlimen Pasir Salak sejak Mac 2008 dan mantan Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani dari Mei 2013 hingga Mei 2018 di bawah bekas Perdana Menteri Najib Razak.

Previous post

Audi A1, A4, A5, Q7 dan Q8 Dapat Pakej "S Line Competition"

Next post

BMW M4 Competition Convertible Hadir Dengan M xDrive

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *