Khidmat Masyarakat

PM Umumkan Tambang Percuma Untuk RapidKL Selama Sebulan Mulai Hari Ini

Ini sempena pelancaran laluan baharu MRT Putrajaya

Mulai 16 Jun 2022, semua perkhidmatan pengangkutan awam di bawah RapidKL termasuk MRT, LRT, BRT, Monorel dan bas RapidKL adalah percuma, selama sebulan.

Pengumuman itu dibuat oleh Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakub pada pelancaran fasa pertama Laluan MRT Putrajaya baharu semalam. Talian baharu itu mula beroperasi jam 3 petang kelmarin.

“Saya berharap setiap warga kota akan mengambil peluang ini untuk mencuba pengangkutan awam. Tinggalkan kenderaan anda di Park N Ride,” katanya.

Bagi Laluan MRT Putrajaya baharu, fasa pertama sepanjang 17.5 km dan meliputi 12 stesen antara Kwasa Damansara dan Kampung Batu. Daripada jumlah stesen itu, sembilan daripadanya adalah baharu. Mereka ialah:

  • Damansara Damai
  • Sri Damansara Barat
  • Sri Damansara Sentral
  • Sri Damansara Timur
  • Metro Prima
  • Kepong Baru
  • Jinjang
  • Sri Delima
  • Kampung Batu

Baki tiga stesen iaitu Kwasa Damansara, Kampung Selamat dan Sungai Buloh adalah stesen sedia ada dan merupakan sebahagian daripada MRT Laluan Kajang.

Menurut The Star, tren akan mempunyai selang empat minit pada waktu puncak, iaitu 7 pagi-9 pagi dan 5 petang-7.30 malam. Setiap perjalanan akan mampu membawa sehingga 1,200 penumpang.

Tidak dinafikan bahawa langkah ini sekurang-kurangnya akan membantu meringankan kos sara hidup dan meringankan kesesakan lalu lintas di Lembah Klang tetapi apakah yang akan berlaku apabila tempoh perjalanan percuma tamat? Seperti yang kita lihat, kita boleh kembali balik kepada tabiat asal jika tiada apa-apa yang dilakukan tentang isu sebenar dengan pengangkutan awam kita, seperti antara lain, kesesakan, kerosakan yang kerap dan ketersambungan first-mile dan tlast-mile yang lemah.


Previous post

MAN Malaysia Serah 7 Unit Trak Baharu Kepada Pelanggan

Next post

Gangguan Perkhidmatan eWallet TnG. Adakah RFID Turut Terjejas?

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *