Bisnes

Apa Sudah Jadi Dengan Jenama Infiniti Di Malaysia

Malaysia tidak menerima Infiniti sebagai saingan kepada jenama mewah Eropah.

Hanya ada tiga jenama kereta mewah Jepun. Lexus, Acura dan Infiniti. Lexus sudah terkenal di Malaysia, Acura yang merupakan jenama di bawah Honda hanya dijual di Amerika Utara (we wonder why) dan kemudian di bahagian kereta mewah Nissan, Infiniti.

Kenderaan dengan jenama Infiniti pernah popular di seluruh dunia dan dijual di hampir setiap pelosok dunia: Amerika Syarikat, Mexico, Kanada, Timur Tengah, Asia.

Sejarah

Nissan Motor berusaha untuk mencipta jenama automotif mewah jenis baharu pada akhir 1980-an untuk bersaing secara langsung dengan Acura dan Lexus masing-masing di pasaran Amerika Utara, tetapi sepuluh tahun terakhir pereka infiniti memutuskan untuk mencabar Mercedes-Benz, BMW dan Audi .

Keputusan Pengurusan

Carlos Ghosn, mantan ketua Nissan, bahkan bersetuju dengan Dieter Zetsche, mantan ketua Daimler, mengenai kerjasama teknikal yang erat, yang memaparkan beberapa model Infiniti pada platform kenderaan Mercedes-Benz. Ini adalah Q30 / QX30 dan Q50 / Q60 bersaiz pertengahan.

Perubahan Pasaran

Selama bertahun-tahun, pasaran di luar Amerika Utara dan China tidak selaku yang mereka mahukan dan oleh itu, Infiniti meninggalkan cita-cita global mereka dan memutuskan untuk fokus pada dua pasaran utama yang menyaksikan kenaikan penjualan, AS dan China. Inilah sebabnya mengapa Infiniti tidak lagi dijual di ASEAN.

Pemasar Infiniti juga memutuskan untuk menghentikan persaingan dengan Jerman dan melihat kepada apa yang pelanggan mahukan.

Oleh itu, Infiniti kembali menggunakan platform Nissan dan loji janakuasa dan keperibadiannya kembali ke reka bentuk premium dan kereta yang dilengkapi teknologi. Model Infiniti yang disemak semula dan diperbaiki pertama akan memasuki pasaran pada tahun 2023.

Masa Depan

Untuk tahun 2023, Infiniti akan meneruskan komitmennya untuk elektrifikasi. Konsep Q, Qs, dan QX akan menginspirasi tiga kenderaan elektrik baharu (EV) yang akan menjadi dua sedan dan satu crossover yang semuanya akan dilancarkan pada tahun 2023. Masih akan ada model berkuasa hibrid petrol yang akan diletakkan sebelah menyebelah dengan model EV di bilik pameran.

Kedua-duanya akan menggunakan platform yang sama dengan setup dual-motor, all-wheel-drive, tetapi pelaksanaannya sedikit berbeza. Untuk varian elektrik sepenuhnya, pek bateri berkapasiti tinggi akan berada di lantai, antara motor di gandar depan dan belakang. Namun, untuk varian berkuasa petrol, mereka akan menggunakan pek bateri yang lebih kecil yang bekerja dengan enjin petrol di depan.

Tidak seperti kenderaan lencana Nissan, Infiniti akan disesuaikan dengan prestasi di mana enjin petrol, misalnya, akan menjadi empat silinder 1.5 liter menggunakan teknologi VC-Turbo QX50. Infiniti mengatakan bahawa kita boleh menjangkakan antara 248 dan 429 tenaga kuda dengan masa pecutan 0km hingga 100km / jam masa 4.5 saat.

Previous post

Mazda CX-3 dan 6 Dihentikan Di Amerika Syarikat

Next post

Tesla Roadster Boleh Capai 96 Km/j Dalam 1.1 Saat!

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *