Bisnes

Mazda CX-3 dan 6 Dihentikan Di Amerika Syarikat

Tanpa pengganti CX-3 dan 6, Mazda USA telah menghentikan mesin produksinya.

Mazda telah menjadi salah satu daripada beberapa pembuat kereta Jepun yang bebas yang berjaya dan berkembang dalam sepuluh tahun terakhir. Adalah luar biasa untuk berfikir bahawa tak lama dahulu, jenama itu bukan ancaman serius bagi pesaingnya. Dan hari ini, tidak ada satu pun syarikat di luar sana yang boleh mengabaikan mereka. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa komplikasi sejak akhir-akhir ini.

Mazda melalui pengembangan portfolio mereka dalam 5-7 tahun terakhir. Mereka bukan sahaja menambah CX-5, tetapi CX-8, CX-3, CX-4 dan CX-30. Walaupun beberapa di antaranya adalah kejayaan besar, CX-3 adalah yang terkecil dan paling tidak menarik bagi pembeli, terutama dengan pengenalan CX-30 yang lebih baharu dan lebih besar.

Di sisi timbunan produk mereka, mereka menawarkan the ‘6’, sering digaya sebagai Mazda6. Ini adalah sedan terbesar mereka, dan berfungsi sebagai unggulan untuk model Mazda bukan SUV.

Namun, Mazda6 dalam bentuknya sekarang sudah lama wujud. Model generasi ketiga pertama kali dilancarkan pada tahun 2012 dan dalam 9 tahun terakhir telah diperbaiki dua kali dengan pelbagai kemas kini.

While it was definitely a head-turner upon its debut, the sedan segment has shrunk significantly, especially when it comes to the larger D-segment offerings. Many customers see the newer CX-5 or larger CX-8 as a better option than the 6 and the SUV trend is difficult to escape.

Akibatnya, kedua Mazda6 dan CX-3 menjadi sukar untuk mewajarkan. Dengan tidak ada model pengganti yang diumumkan, kedua-dua kenderaan itu baru sahaja dihentikan di Amerika Syarikat. Diakui, mungkin ada alasan lain selain permintaan yang mendorong keputusan ini. Namun, kemungkinan keputusan AS untuk menghentikan kedua-dua model ini tanpa banyak amaran juga dapat diterima pakai oleh Mazda secara global.

Siaran media yang dikeluarkan oleh Mazda USA adalah ringkas dan terus kpd hal yg sebenarnya:

MEDIA RELEASE

“For more than 100 years, Mazda has successfully navigated shifting consumer needs and an ever-changing industry with beautifully designed vehicles that are fun to drive. As consumer interests continue to evolve, Mazda will discontinue CX-3 and Mazda6 for the 2022 model year. Although these two vehicles will be leaving our lineup, we are proud of the performance, design, quality, and safety they contributed to our brand.”

Kedua-dua model ini masih banyak dijual di Malaysia. Anda boleh terus mendapatinya di bilik pameran dan mereka terus menawarkan alternatif yang baik untuk premium Eropah kelas yang sama. Sebenarnya, Mazda6 baharu sahaja dikemas kini di Malaysia. Mungkin keputusan ini benar-benar hanya untuk Amerika Syarikat.

Previous post

Jaguar E-PACE Dapat Facelift Di UK Dengan R-Dynamic Black Edition

Next post

Apa Sudah Jadi Dengan Jenama Infiniti Di Malaysia

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *