Kemalangan / Rosak / Recall

Peringatan: Jangan Memandu Crossover Meredah Air Banjir

Crossover dan SUV sudah menjadi bentuk kereta default bagi banyak pembeli, tetapi mereka bukan untuk meredah banjir.

Salah satu daripada banyak trend industri yang tidak dapat dihentikan adalah langkah menuju kepada bentuk crossover. Terdapat banyak sebab mengapa orang suka crossover dan SUV. Yang sering dikatakan ialah mereka lebih mampu menangani jalan raya buruk, curb, dan cuaca buruk. Ya, benar bahawa kereta ini mempunyai jarak pelepasan tanah yang lebih tinggi daripada kereta sedan dan hatchback. Walau bagaimanapun, ini bukan jaminan yang mereka lebih lasak atau berkebolehan.

Oleh itu, jika anda berkeliaran dengan crossover seperti Proton X50 baharu (atau Perodua Ativa baharu), jangan mengambil risiko meredah air banjir. Anda mungkin pernah menonton video off-roaders menyeberang sungai macam biasa sahaja, jangan fikir anda pun boleh.

Off-roaders sering dibina untuk permukaan buruk. Mereka dibina di atas ladder frame yang lebih lasak, biasanya dilengkapi dengan tayar all-terrain, memiliki suspensi yang betul dan memiliki snorkel intake udara yang tinggi.

Yang terakhir ini sangat penting. Salah satu bahan yang diperlukan untuk enjin berfungsi adalah udara. Enjin sentiasa menggunakan udara segar melalui intake udara. Sekiranya sedikit air masuk ke dalam enjin melalui pengambilan udara, enjin tersebut akan musnah.

Itu kerana tidak seperti udara, air sama sekali tidak dapat dimampatkan. Oleh itu, apabila air masuk ke dalam enjin, piston dan connecting rods bengkok mencuba memampatkan air itu.

Walaupun air banjir tidak terlalu tinggi, risikonya tidak berbaloi. Kereta moden dilengkapi dengan banyak elektronik dan komputer yang mengawal banyak aspek kenderaan. Yang diperlukan hanyalah sedikit air banjir untuk masuk ke dalam sistem ini dan ia boleh game over untuk kereta anda.

Sebab lain untuk mengelakkan meredah air banjir adalah kerana anda tidak dapat melihat apa yang anda lalui. Jalan raya di Malaysia kebanyakannya mempunyai permukaan yang sangat buruk. Kami selalu dilanda lubang, bata yang tidak rata, retak, penutup lubang yang menonjol dan banyak lagi. Malah boleh ada kaca atau lebih teruk lagi, di dalam air.

Anda dapat melihat dalam foto ini bahawa Nissan Navara di belakang Proton X50 ini telah berhenti. Walaupun Navara cukup berkemampuan, pemandu mungkin telah memutuskan bahawa ia masih tidak berbaloi. Jadilah seperti pemandu Nissan Navara dalam foto ini – jangan mengambil risiko yang tidak perlu!

Previous post

Lexus Sudah Jual Kereta Elektrik Mereka Yang Ke 2 Juta

Next post

Lamborghini Bakal Hasilkan Model PHEV Dan EV

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *