Berita Auto

Toyota Corolla Cross 1.8G CBU Sold Out

Setakat ini, Corolla Cross 1.8G yang diimport sepenuhnya sudah habis, tetapi 1.8G yang di pasang tempatan (CKD) dan 1.8V masih ada lagi.

Ini berita baik untuk puluhan pengedar Toyota di seluruh negara dan untuk UMW Toyota. Jika ada berminat, jangan risau, anda masih boleh ke bilik pameran Toyota dan buat tempahan untuk Toyota Corolla Cross 1.8G CKD dan 1.8V CBU.

Dilancarkan pada bulan lalu dan dengan publisiti media test drive yang merangkumi crossover Toyota baharu ini dengan ciri-ciri menarik dan peralatan keselamatan yang tinggi telah menarik minat rakyat Malaysia untuk beralih pandangan mereka daripada saingan mereka. Malah Proton X50 yang pernah popular juga merasakan kehangatan Corolla Cross walaupun mempunyai kelebihan harga RM22,000.

Jadi, apakah sebabnya Toyota baharu diminati. Mari kita mulakan dengan harganya. Saingannya adalah kuat. Mazda CX-30 berharga dari RM144,700 dan rebadge Geely Auto X50 Highline berharga RM103,300. Sementara itu, crossover Toyota baharu ini berharga di tengah-tengah mereka dengan RM124,000.

Bekas peneraju segmen, Honda HR-V yang baru-baru ini diperbaharui dengan ciri kabin baharu berharga RM118,500, namun ia sudah mula menunjukkan usia dan selepas tujuh tahun kejayaan penjualan, rakyat Malaysia sedang menunggu model baru HR- V 2021 (juga dikenali sebagai Vezel) yang dilancarkan di Jepun dengan banyak buzz media sosial.

Sekiranya anda membaca ini dan hendak membuat booking untuk Corolla Cross, jangan risau kerana versi pasangan tempatan ada dipasang di kilang baharu UMW Toyota di Bukit Raja.

Corolla Cross yang telah habis dijual diimport dari Thailand dan oleh itu piawaian kualiti dengan penghimpun ASEAN sama 100 peratus dan alasan untuk pemasangan tempatan di Malaysia adalah untuk memanfaatkan insentif cukai dari kerajaan Malaysia dan inilah sebabnya mengapa harga Corolla Cross agak menarik apabila anda melihat senarai ciri dan peralatannya yang panjang mereka.

Di bawah bonet Corolla Cross ini adalah kombinasi powertrain yang sama seperti pada edisi sedan Corolla sekarang. Bermakna empat-silinder 1.8 liter aspirasi semula jadi yang menghasilkan tork 139 PS dan 172 Nm, yang dikawinkan dengan CVT Sequential Shiftmatic 7-kelajuan yang menggerakkan roda hadapan.

Sementara untuk casis crossover ini (sedah tentu) berdasarkan platform TNGA-C yang sama waris sedannya, dan juga CH-R. Walau bagaimana pun yang tidak ada pada Corolla Cross ialah suspensi belakang double wishbone yang terdapat pada kedua-dua model tersebut, dengan susunan torsi beam yang lebih sederhana menggantikannya di sini.

Dari segi reka bentuk luaran Corolla Cross, ini dapat disimpulkan sebagai Corolla bertemu RAV4. Dengan siluet Corolla yang serba lengkap dihiasi dengan percikan ketampanan RAV4.

Varian 1.8G peringkat bawah mempunyai lampu depan projektor halogen, lampu kabus LED, lampu belakang gabungan LED dan roda aloi 17 inci. Kereta tahap trim yang lebih tinggi pula memperoleh lampu depan bi-LED, lampu belakang LED dengan kesan ‘tirai cahaya’, cermin depan berlamina akustik dan aloi dwi-tona yang berdiameter satu inci lebih besar.

Di dalam, Corolla Cross pada dasarnya hampir sama dengan waris sedannya. Itu bukan perkara buruk kerana ini bermakna SUV ini dilengkapi dengan keyless-go, stereng pelbagai fungsi yang dibalut kulit, paparan infotainment pusat 9-inci dengan Apple Carplay dan integrasi Android Auto, 4.2 inci kluster gabungan digital, kawalan iklim automatik single zon dengan ventilasi udara belakang dan power tailgate dengan sensor kaki serta tempat duduk pemandu berkuasa dengan penyesuaian 8 arah dan tempat duduk belakang yang berbaring dengan belahan lipatan 60:40 .

Pada varian tahap yang lebih tinggi 1.8V ada memberi pencahayaan persekitaran dalaman dan yang lebih penting lagi, suite keselamatan aktif Toyota Safety Sense 2.0. Membawa Autonomous Emergency Braking (AEB), Lane Departure Alert with Steering Assist, Lane Tracing Assist, Adaptive Cruise Control (ACC) ke atas 30 km / jam, dan fungsi Automatic High Beam (AHB).

Walaupun begitu, Corolla Cross varian tahap yang lebih rendah 1.8G juga tidak juga kedekut dengan keselamatan. Dilengkapi dengan sistem Blind Spot Monitoring (BSM), Sistem Tyre Pressure Monitoring (TPMS), Rear Cross Traffic Alert (RCTA), Monitor 3D Surround View (SVM), 7 beg udara, sensor pakir depan dan belakang sebagai tambahan akronim keselamatan pasif apatah lagiDigital Video Recorder (DVR) dan Sistem Vehicle Telematics (VTS) Toyota.

Coming with a 5-year warranty and a choice of 5 colours: Red Mica Metallic, Nebula Blue Metallic, Metalstream Metallic, Platinum White Pearl, and Graphic Metallic, the Corolla Cross is now available for booking at all UMW Toyota dealerships nationwide or through the virtual showroom. 

Dilengkapi dengan jaminan 5 tahun dan pilihan 5 warna: Red Mica Metallic, Nebula Blue Metallic, Metalstream Metallic, Platinum White Pearl, dan Graphic Metallic, Corolla Cross kini tersedia untuk tempahan di semua dealer UMW Toyota di seluruh negara atau melalui bilik pameran maya mereka.

Previous post

Tokyo Motor Show 2021 Batal

Next post

Scania Menjalankan Ujian Rintis Ke Atas Penyelesaian Bahan Api Boleh Diperbaharui dan Elektrifikasi untuk Projek IMBRT IRDA

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *