Hibrid, Elektrik, HidrogenUndang - Undang

Pemandu ICE Terus Meletak Kereta Mereka Di Tapak Mengecas EV dan PHEV

Lebih Daripada Pendidikan Diperlukan Untuk Menghentikan Pemandu ICE Yang Seperti Ini.

Kami nampak kereta mewah diparkir di tempat pengecasan tempat letak kenderaan hibrid atau elektrik kenderaan khas di sebuah hotel 5-Bintang baru-baru ini. Ini BUKAN pertama kali kejadian ini berlaku seperti yang kita lihat di pusat membeli-belah dan bahkan stesen minyak di mana tapak pengecasan bateri khusus digunakan oleh kenderaan berkuasa petrol dan diesel kerana pemandu kenderaan ini tidak peduli.

Ya, kami boleh melapurkanya tanpa perlu risau jika keyboard warriors ‘membantai’ kita di media sosial kerana ini adalah kenyataan.

Jadi apa maksud ICE (bagi anda yang tidak tahu), ICE bermaksud, ‘internal combustion engine’ yang merupakan kenderaan berkuasa petrol atau diesel.

ICE-Driver-PHEV-Bay-Notice-2.0

Dan sudah tentu, seperti yang digambarkan, pemilik kenderaan mewah Mercedes-Benz ini benar-benar tidak mempedulikan amaran yang dipaparkan depan mata pemandu kereta ini. Ini adalah pemilik kereta yang ‘merasa berhak’ dan kami yakin pengendali tempat letak kereta tidak akan dapat mengambil tindakan terhadap pemandu kerana jawapan biasa mereka adalah ‘Aku Datuk’ atau ‘Aku Yang Berhormat’ atau yang paling teruk adalah ‘awak tau ke siapa aku’ akan dilemparkan kepada pengusaha tempat letak kereta yang hanya menjalankan tugas mereka.

Tindakan sombong oleh pemandu Benz ini dikenali sebagai ‘ICEing’ atau ‘ICEd’ di negara-negara di mana terdapat banyak PHEV dan EV. Malaysia menuju ke arah itu dan pendidikan dan penguatkuasaan perlu dimulakan sekarang untuk mencegah penyalahgunaan penagihan tapak-tapak ini.

Jadi apa yang boleh dilakukan untuk ‘mendidik’ pemandu ICE ini. Pembekal pengecasan EV yang ‘Chargepoint’ mencadangkan beberapa perkara di bawah.

Pemandu kenderaan ICE kadang-kadang meletak kenderaan di tempat yang ditentukan untuk kenderaan udara bersih atau pengecasan EV. Ia kerap berlaku hinggakan ada istilah sendiri untuknya: Kena ICEd. Kami tahu ini boleh menimbulkan tekanan. Tetapi jangan bertindak balas dengan mesej mengancam yang memberi nama buruk kepada pemandu EV. Sebaliknya, tinggalkan nota mesra untuk mendidik pemandu ICE dan galakan mereka agar tidak mengambil tempat EV lain kali.

ICE-Driver-Park-in-PHEV-Bay-Notice-3.0

Berikut adalah contoh apa yang boleh anda tulis: “Hai pemandu, anda sudah pakir di tapak khas untuk pengisian kenderaan elektrik. Pemandu EV seperti saya bergantung pada kemampuan untuk mengecas kereta kita di tapak seperti ini. Saya harap anda jangan gunakan tapak ini lain kali. Terima kasih kerana membantu pemandu EV senantiasa ada bateri!”

Seperti yang kami nyatakan di atas, tetapi ia perlu diulang: tempat pengecasan adalah untuk mengecas, bukan tempat letak kereta! Itu juga untuk pemandu EV sendiri. Jangan gunakan tapak pengecasan sebagai tapak letak kenderaan peribadi anda dan letakkan di sana tanpa plug-in adalah sama mengecewakan seperti Kena ICEd! Caj dan jalan.

Kami berpendapat sebaliknya. Di Malaysia, pemilik kenderaan seperti pemandu Mercedes-Benz ini harus dihukum dan didenda sekurang-kurangnya RM50.00, kerana tidak ada alasan yang mereka boleh membaca papan tanda dan jika mereka mahu, mereka boleh pergi ke mahkamah dan mempertikaikan bayaran kena clamping.

Previous post

Mercedes-Benz EQB Diperkenalkan

Next post

2022 Facelift Lexus ES Didedahkan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *