Anugerah / VOTY / Pameran MotorHibrid, Elektrik, Hidrogen

Mazda CX-30 Dilancarkan Di China Dengan Pacuan Elektrik Penuh

Adakah CX-30 ini akan ditawarkan di luar China.

Terdapat banyak kenderaan baharu yang menarik dilancarkan sekarang di Shanghai Auto Show 2021 dan kebanyakannya adalah kenderaan berkuasa elektrik hibrid atau penuh.

Di antara semua pelancaran kecil dan besar, Mazda senyap-senyap melancarkan Mazda CX-30 varian elektrik.

Walaupun perincian mengenai crossover padat sifar pelepasan ini masih agak tipis pada masa ini, ia masih menarik untuk selidik sedikit tentang model tertentu ini kerana ia mungkin akan tiba di Malaysia satu hari nanti.

Mazda sendiri belum dapat memberitahu kita apa yang menguasakan CX-30 EV ini. Walau bagaimanapun, melihat crossover kompak Jepun ini berkongsi platformnya dengan MX-30 semua elektrik yang baharu dikeluarkan, maklumat kemas kini ini kemungkinan besar menunjukkan adanya motor elektrik 105 kW tunggal pada gandar depannya yang disuap oleh pek bateri ion lithium 35.5 kWh yang agak kecil.

Mengikut spesifikasi powertrain e-Skyactiv, CX-30 semua elektrik patut mempunyai jarak kira-kira 200 km dan mempunyai sokongan untuk pengisian AC dan DC. Yang kemudian patut dapat mengecas sepenuhnya bateri dalam 4.5 jam, serta caj 5% hingga 80% dalam 30 hingga 40 minit dengan bekalan 50 kW.

Belum ada kenyataan rasmi mengenai sama ada CX-30 EV akan memperoleh rotary range extender MX-30, walaupun dari gambar jelas dapat dilihat bahawa crossover kompak semua elektrik ini jelas bertambah beberapa inci dari segi ketinggian berbanding rakan-rakannya yang berenjin petrol. Penambahan luaran merangkumi bibir depan dan belakang yang lebih jelas, wheel arches lebih luas, tepi lebih besar dan side step bersepadu dan rel atap hitam berkilat.

Dibangunkan oleh usaha sama Changan Mazda, CX-30 EV ini akan menjadi model EV pertama syarikat automobil Jepun di China apabila ia mula dijual di sana akhir tahun ini. Mengenai eksport, belum ada pengumuman rasmi yang dibuat mengenai penjualan antarabangsa varian pelepasan sifar crossover kompak berasaskan Mazda3 ini.

Memandangkan MX-30 semua elektrik dikhabarkan akan tiba di Malaysia tidak lama lagi, mungkin ada harapan untuk CX-30 elektrik yang sama ini juga ke sini. Mungkin dalam bentuk CKD yang dipasang tempatan?

Artikel Asal Joshua Chin

Previous post

Alpine Cars Tiba Ke Malaysia Dan Harganya Adalah Dari RM700,000

Next post

Tokyo Motor Show 2021 Batal

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *