Berita Auto

Mazda MX-30 Hybrid Akan Mendapatkan Rotary Pelanjutan Jarak

Setelah bertahun-tahun mengelakkan soalan mengenai kebangkitan semula mesin putar (rotary), ini adalah berita dari pihak pengurusan Mazda Motors Japan bahawa mereka akan menghidupkan semula mesin putar dengan MX-30 Crossover yang akan tiba tidak lama lagi.

Mazda Motor Corporation baharu sahaja mengumumkan bahawa mesin putar Wankel yang sudah lama bersara akan kembali. Dibubarkan kerana peraturan pelepasan yang semakin ketat, mesin putar akan membuat kemunculan kembali sebagai pelanjutan jarak jauh untuk crossover Kenderaan Elektrik (EV) MZ-30 Mazda.

Pada tahun-tahun terakhir Tokyo Motor Show Mazda mengejutkan media global yang hadir ketika mereka melancarkan MX-30 Crossover. Ia bukan kenderaan konsep dan sebaliknya siap untuk produksi dengan powertrain Mild-Hybrid.

Sistem hibrid ringan ini dinamakan e-Skyactiv G dan ia adalah enjin empat silinder Skyactiv-G 2.0 liter aspirasi semula jadi untuk sistem hibrid ringan M Hybrid Mazda. Angka penyampaian tenaga dan jumlah ekonomi bahan bakarnya masih menjadi misteri tetapi mengetahui usaha Mazda untuk mendapatkan sasaran menghirup bahan bakar dengan kenikmatan pemanduan, kita tidak sabar untuk berada di belakang roda kenderaan pelepasan rendah baharu ini.

Mazda MX-30 Hybrid

Memandangkan sebutan khas dalam persembahan Mazda MX-30 dalam talian semalam oleh Ketua Pegawai Eksekutif Akira Marumoto, nampaknya sebilangan kecil prototaip MX-30 extender range rotary ini akan mula diuji tahun depan. Sementara itu, versi pengeluaran dijadualkan dilancarkan di pasaran Jepun pada tahun 2022.

Mazda MX-30 opened doors

Walaupun terdapat banyak gembar-gembur tentang pengembalian apa yang boleh dianggap sebagai produk khas Mazda, tidak banyak yang diketahui mengenai kelahiran semula enjin Dorito ini. Tidak ada sebarang angka atau spesifikasi rasmi yang dikeluarkan oleh pembuat kenderaan yang berpusat di Hiroshima ini, hanya satu-satunya maklumat dari mereka adalah bahawa enjinnya akan ‘ringkas, mempunyai output kuasa tinggi dan menjadi pengendali yang lancar’. Yang pada dasarnya merangkumi ciri-ciri pelbagai mesin putar.

Mazda MX-30 Hybrid rear

Apatah lagi, setakat ini, belum ada rancangan oleh Mazda untuk mengeksport pemutar jarak jauh MX-30 ini ke tempat lain di dunia. Menurut pembentangan itu, Mazda malah mengembangkan ‘teknologi multi-elektrik’ yang disesuaikan untuk ‘wilayah tertentu dan penggunaan pelanggan’. Oleh itu, janganlah sedih jika nada enjin EVn putar ini akan menjadi eksklusif tetap JDM.

Mazda MX-30 Hybrid side view

Berkenaan dengan MX-30 yang bukan rotary, versi semua-elektrik crossover coupe kompak ini telah mula dijual di Eropah bulan lalu. Crossover EV yang bergaya dan serba boleh ini mempunyai motor elektrik segerak AC dan bateri lithium-ion 35.5kWh yang memberikan julat kira-kira 124 batu dan dilengkapi dengan pengecasan AC hingga 6.6kW dan pengecasan pantas DC yang direka untuk memenuhi standard Pengecasan Combo 125A.

Mazda MX-30 Hybrid cabin features

Varian hibrid ringan yang menyerupai RX-8 juga dilancarkan di Jepun baru-baru ini. Melihat bahawa crossover Mazda dijual macam goreng pisang panas di sini, adalah wajar untuk menganggap bahawa MX-30 akan segera sampai ke pantai kami. Masih perlu dilihat adalah pilihan powertrain mana yang akan ditawarkan kepada pembeli Malaysia.

Mazda MX-30 Hybrid e-Skyactiv engine
Previous post

BMW Kembali Ke Era Asal "Driving Pleasure" Dengan 128ti

Next post

70 Rakyat Malaysia Ingin Memiliki Porsche Taycan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *