Keselamatan

Apple AirTags Baharu Mungkin Boleh Bantu Cari Kereta Curi

Pada 20 April, Apple memperkenalkan AirTags, yang berpotensi menjadi peranti anti-kecurian untuk kereta.

Apple telah awal minggu ini melancarkan tablet, desktop baru, Aksesori TV, warna iPhone 12 dan AirTag baharu. Penambahan terakhir ini sangat menarik. AirTags adalah peranti baharu yang mudah dan agak murah dari Apple. Ia pada dasarnya adalah alat penjejak berbentuk syiling yang menggunakan bateri jam tangan CR2032 yang murah (serendah RM2-RM5 setiap bateri).

AirTag boleh diukir dengan perkataan atau emoji secara percuma

Apa yang istimewa tentang AirTag ini adalah ia beroperasi dengan sistem “Find My” Apple. Sekiranya anda pengguna pelbagai peranti Apple, anda mungkin biasa dengan “Find My”. Sebelum ini, anda memerlukan peranti yang lebih kompleks seperti komputer riba, telefon atau tablet untuk melacak menggunakan “Find”. AirTags berfungsi menggunakan Bluetooth dan cip UW UltraWideband. Ia melantunkan pengguna iPhone lain di sekitarnya tanpa nama untuk terus mengemas kini lokasinya. Pengguna iPhone 11 dan 12 dapat memperoleh lokasi yang lebih tepat dalam beberapa meter menggunakan cip U1.

Yang bestnya, ia agak murah. US $ 25 untuk satu AirTag atau US $ 99 untuk empat. Harganya kompetitif berbanding alternatif bukan Apple seperti Tile, namun lebih banyak ciri dan dibina dengan ketahanan air dan debu IP67. Dan seperti yang disebutkan di atas, hanya memerlukan beberapa Ringgit untuk digunakan, dengan penukaran baterai setiap tahun atau lebih.

AirTags sebagai penjejak kereta yang murah dan berkesan?

Ini membuat saya terfikir sama ada ia masuk akal untuk menggunakanya untuk sebuah kereta. Secara teori, ia akan menjadi penjejak yang cukup baik. AirTag saiz syiling besar dan dapat ditempel di bawah karpet atau tayar ganti. Anda juga boleh guna dua AirTag yang tersembunyi di dalam satu kereta sebagai jaminan. (dengan bateri diganti pada jarak berlapis).

Ini tidak akan menghalang kereta anda dicuri, tetapi memberi anda idea mengenai lokasi kereta itu. Sekiranya salah seorang pencuri mempunyai iPhone atau bahkan pengguna iPhone berdekatan, lokasinya mungkin akan tepat sekali. Jadi, ya. Saya fikir secara teori ia akan menjadi penjejak yang baik untuk menemui kenderaan yang dicuri.

Ia tidak akan menghalang kereta dicuri, tetapi anda boleh mengesan kereta itu sendiri

AirTags juga mungkin memberi amaran kepada Si PENCURI

Walau bagaimanapun, terdapat beberapa Kaveats di sini. Pertama adalah privasi dan keselamatan dalaman AirTag. Mereka direka supaya pengguna iPhone lain tidak dapat dijejak tanpa diizin. Katakan pencuri kereta anda mempunyai iPhone. Sekiranya ia mengesan bahawa dia dalam perjalanan dengan AirTag orang lain untuk jangka masa yang panjang, dia akan mendapat notifikasi pada iPhone MEREKA untuk berhentikan AirTag daripada mengemas kini lokasinya.

Apple tidak mengeluarkan nota yang terperinci mengenai bagaimana sebenarnya ia berfungsi. Ini petikan dari siaran media Apple.

SIARAN MEDIA

“AirTag is also designed with a set of proactive features that discourage unwanted tracking, an industry first. Bluetooth signal identifiers transmitted by AirTag rotate frequently to prevent unwanted location tracking. iOS devices can also detect an AirTag that isn’t with its owner, and notify the user if an unknown AirTag is seen to be traveling with them from place to place over time.”

Ada lagi …

“And even if users don’t have an iOS device, an AirTag separated from its owner for an extended period of time will play a sound when moved to draw attention to it. If a user detects an unknown AirTag, they can tap it with their iPhone or NFC-capable device and instructions will guide them to disable the unknown AirTag.”

This means that if your car is stolen and you hope to recover it via a hidden AirTag, you have to act FAST. Before the thief strips the car and finds it. Before the thief is notified via iOS that there’s an AirTag following him around. And before the AirTag starts making a noise to alert him or her to its presence. If only Apple was clear about how many minutes or hours it would take before this happened.

What do you think? Will you be using an AirTag on your theft-prone vehicle? It’s certainly cheaper than fitting an aftermarket anti-theft and location tracking system, though it’s obviously nowhere near as theft-proof. I for one will be hiding one of these on a recently acquired Proton Wira, which is still the most stolen car in Malaysia.

Apa pendapat anda? Adakah anda akan menggunakan AirTag ini untuk kenderaan anda yang mudah dicuri? Ia sememangnya lebih murah daripada memasang sistem pencegahan kecurian dan lokasi after-market, walaupun jelas ia bukan pencegah kecurian. Saya sendiri akan menyembunyikannya dalam kereta paling dicuri di Malaysia saya, Proton Wira.

Previous post

Volvo Cars Untuk Bekerja Dengan DiDi Untuk Armada Panduan-Sendiri

Next post

Porsche Panamera Facelift Dilancarkan - RM1.03 Juta

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *