Bisnes

Fiat Melaporkan Jualan Yang Kukuh Untuk Kereta Panda Dan 500 Mereka

Walaupun pengeluar auto utama melaporkan penurunan penjualan untuk tahun 2020 dan Fiat meraikannya.

Terdapat dua segmen dalam industri automotif yang melaporkan peningkatan penjualan tahun lalu dan ini tidak menghairankan.

Yang pertama dari dua segmen ini tentunya adalah pasaran kereta eksotik dan mewah, seperti kereta Bentley, Rolls-Royce, Lotus dan juga BMW M yang menyaksikan kenaikan jumlah pesanannya berbanding tahun 2019.

Menariknya, segmen lain yang melaporkan kenaikan jualan sederhana datang dari arah bertentangan dengan kereta mewah itu, kerana penjualan kereta kecil dan hemat bandar dan padat juga diminati pada tahun 2020. Fenomena ini pertama kali dilihat dengan Peugeot menahan penurunan jualan tahun lalu berkat penjualan 208 yang kuat, dan kini Fiat baru-baru ini melaporkan bahawa Panda dan 500nya berjaya memperoleh bahagian pasaran dalam segmennya selama 12 bulan terakhir.

Bermula dengan Panda, 2020 menyaksikan bahagian pasaran terbaik dalam sejarah hingga kini dengan 47.8 peratus pegangan di pasaran asal Itali, dan 17.8 peratus bahagian pasaran Eropah.

Fiat-Cars-2020_OTR-back-right_2.0

Fiat hatchback kecil ini melaporkan pertumbuhan tahun ke tahun yang terbaik di segmennya, meningkat 3.4 peratus dari 2019, yang dengan sendirinya bukan cara terbaik untuk meraikan ulang tahun ke-40 tahun lalu.

Fiat-Cars-2020_OTR-back-left_3.0

Fiat 500 ini ijuga telah mencapai market share terbaiknya pada tahun 2020 di luar Itali, dengan potongan 19.3 peratus segmen kereta bandar Eropah. Selain itu, lebih daripada 10,000 varian semua-elektrik yang baharu dari cinquecento ini telah menemui pemilik sejak dilancarkan pada akhir tahun lalu.

Fiat-Cars-2020_OTR-front-right_4.0

New 500 ini terus memikat masyarakat Eropah, meraih kemenangan berganda, pertama di Perancis, kemudian di UK, meningkatkan lagi trofi yang sudah merangkumi ‘Green Car’ di Automobile Awards 2020, ditambah ‘Car of the Year and Best Small Electric Car ‘yang dianugerahkan oleh DrivingElectric, untuk menyertai anugerah “Best Design 2020” dari majalah Jerman ‘Auto Motor und Sport’ dan ‘Best Design Concept’ Red Dot Design Awards yang terkenal di peringkat antarabangsa.

Fiat-Cars-2020_OTR-front-left_5.0

Meneruskan tema elektrik ini, kedua-dua varian hibrid ringan dari 500 dan Panda yang dilancarkan awal tahun lalu telah terbukti menjadi yang paling laku. Dan sebenarnya, dengan jumlah gabungan yang lebih dari 110,000 untuk kedua-dua kereta tersebut, Fiat kini memegang gelaran sebagai peneraju jualan dalam segmen kereta hibrid bandar.

Fiat-Cars-2020_OTR_right-side_6.0

Mengakhiri senarai Fiat kecil adalah hatchback Tipo. Dikemas kini tahun lalu dengan varian Tipo Cross yang baharu, pembuat kereta Itali itu melaporkan penjualan kereta bersaiz Golf ini lebih dari 164,000 unit, meningkat 6 peratus pada 2019 dengan 90 peratus volumnya dijual di luar Itali.

Memandang ke hadapan 2021, Fiat baru-baru ini juga mengumumkan bahawa ia telah memperbaharui barisan 500 mereka untuk tahun depan. Penyegaran ini termasuk perubahan pada tahap trim, warna luaran dan reka bentuk dalaman kereta bandar yang bergaya ini.

Previous post

Peugeot Lancar Logo Dan Identiti Jenama Baharu

Next post

Mazda MX5 Adalah Kereta Yang Paling Reliable

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published.