Bisnes

Mazda MX5 Adalah Kereta Yang Paling Reliable

Mazda MX5 Teratas Di Tangga Teratas Kad Laporan Kebolehpercayaan Amerika Utara 2021

Mazda baru-baru ini menduduki kedudukan teratas tahunan Consumer Report (CR) jenama automotif paling dipercayai buat pertama kalinya. Untuk memaniskan lagi kemenangan itu, Mazda MX-5 roadster mendapat skor keseluruhan tertinggi untuk kebolehpercayaan berbanding model Mazda lain dan juga jenama automotif lain, membayangi buat pertama kalinya, pemenang lama, Toyota dan Lexus.

“Berkenaan dengan kenderaan kelas atas, bukan sahaja anda tidak mendapat apa-apa lagi, kadang-kadang anda mendapat barang yang tidak anda mahu,” kata Fisher dari CR. “Anda mendapat kerumitan, anda mendapat lebih banyak alat alatan dan semua ini sebenarnya tidak menjadikan pengalaman memandu anda lebih baik.”

Mazda_MX-5_Reliable_moving-back-left_3.0
Mazda_MX-5_Reliable_moving-back-left_3.0

Jualan Mazda di Amerika Utara meningkat tahun lalu walaupun dengan pandemik Covid, berkat populariti kenderaan utiliti sukan tujuh tempat duduk CX-9 dan crossover terbaru CX-30. Mazda MX-5 roadster muncul sebagai kereta paling dipercayai di antara mereka yang diuji, mendapat skor 98 daripada 100. Sementara itu, SUV CX-30, CX-3, CX-9 dan CX-5 semuanya mendapat skor 85 atau lebih baik.

BMW, Subaru, Porsche dan Honda merangkul lima tempat teratas Consumer Reports 2021 Brand Report Card, yang disiarkan Khamis minggu lalu.

Consumer-Reports-2021-Brand-Report-Card_4.0

Alfa Romeo jatuh terbawah senarai 32 jenama ini, di belakang Land Rover, Mitsubishi, Jeep dan Lincoln.

Untuk menentukan kedudukan, Consumer Reports (CR) membeli kenderaan secara tanpa-nama dari pengedar untuk ujian jalan raya. Ia melakukan ujian brek, handling, keselesaan, kemudahan, keselamatan dan ekonomi bahan bakar, dan survey responses dari subscriber Consumer Report dalam analisisnya.

Pada tahun 2020, Porsche dan Genesis (yang dimiliki oleh Hyundai) teratas dalam kad laporan ini. Genesis jatuh 13 tempat tahun ini “kerana penurunan kebolehpercayaan yang diramalkan di antara modelnya,” kata Consumer Reports. Kedudukan Tesla berkurang kerana hanya sedan Model 3 Tesla yang diberi penilaian kebolehpercayaan yang layak dan disyorkan CR. Tesla’s S jatuh ke bawah purata kebolehpercayaan dan tidak lagi disyorkan. Sejurus selepas Tesla muncul Mini dan Volkswagen yang juga jatuh dalam kedudukan terbaru ini.

CR-2021_top-16-vehicles_6.0

Sudah tiba masanya Malaysia melaksanakan penilaian kebolehpercayaan untuk pembeli kereta kita yang membayar harga tinggi untuk kereta baharu kerana cukai dan juga alat ganti tetapi banyak yang terperangkap dengan kereta ‘lemon’ yang berulang kali masuk workshop tanpa pampasan untuk pemilik yang masih terus membayar ansuran bulanan.

Sejak tahun-tahun kebelakangan ini, kami telah melihat banyak aduan dan masalah yang timbul dari kenderaan Eropah premium 2 hingga 5 tahun dan dengan pemilik jenama ‘mencuci tangan’ dan membiarkan masalah itu ditangani oleh peniaga yang cuba dan memperbaiki kerosakan kilang berkali-kali. Saluran media sosial disuap setiap hari dengan aduan pemilik kerana tribunal dan mahkamah memerlukan masa dan wang.

Brand-Report-Card_2021_5.0
Previous post

Fiat Melaporkan Jualan Yang Kukuh Untuk Kereta Panda Dan 500 Mereka

Next post

BMW X7 Versi CKD Bakal Dilancarkan - RM708,000

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *