Aksesori / Produk / Alatan / MinyakBisnes

Goodyear Memperolehi Cooper Tires Dengan Harga USD2.5 Bilion

Goodyear Memperkukuhkan Kedudukan Kepimpinannya Dalam Industri Tayar Global.

Minggu ini pada 22 Februari dunia tayar dikejutkan apabila Goodyear Tire yang berpangkalan di Amerika membuat tawaran untuk membeli Cooper Tire dengan USD2.5 Billion. Langkah ini memberi Goodyear kedudukan yang lebih kuat di pasaran tayar yang paling pesat berkembang, China.

goodyear-cooper-stencil-name-2.0

Pengumuman itu menyebabkan saham tayar Cooper naik sekitar 27 peratus dalam perdagangan pasaran. Sementara itu, saham Goodyear meningkat 16 peratus. Langkah ini memberi Cooper akses kepada 2,500 lokasi retail Goodyear dan menjimatkan cukai dan kos operasi kedua-duanya sekitar USD165 juta.

Syarikat Goodyear Tire & Rubber (Nasdaq: GT) dan Cooper Tire & Rubber Company (NYSE: CTB) hari ini mengumumkan bahawa mereka telah menandatangani perjanjian transaksi di mana Goodyear akan memperoleh Cooper dalam transaksi dengan enterprise value sekitar $ 2.5 bilion .

Transaksi ini akan memperluaskan penawaran produk Goodyear dengan menggabungkan dua portfolio jenama pelengkap. Ia juga akan mewujudkan pengeluar yang berpusat di A.S. dengan peningkatan kehadiran dalam saluran pengedaran dan runcit sambil menggabungkan kekuatan kedua-dua syarikat dalam segmen produk trak ringan dan SUV yang sangat menguntungkan. Syarikat gabungan tersebut akan memperoleh penjualan sekitar $ 17.5 bilion dalam pro forma 2019.

Di bawah syarat transaksi, yang telah dipersetujui oleh Lembaga Pengarah kedua-dua syarikat, para pemegang saham Cooper akan menerima $ 41.75 sesaham dalam bentuk tunai dan nisbah pertukaran tetap sebanyak 0.907 saham biasa Goodyear untuk setiap saham Cooper dengan nilai ekuiti keseluruhan kira-kira $ 2.8 bilion.

Berdasarkan harga penutup saham Goodyear pada 19 Februari 2021, hari perdagangan terakhir sebelum pengumuman, pertimbangan tunai dan stok tersirat yang akan diterima oleh pemegang saham Cooper adalah $ 54.36 sesaham, mewakili premium 24% daripada harga saham penutup Cooper pada 19 Februari 2021, dan premium sebanyak 36% daripada harga purata wajaran volum 30 hari Cooper pada penutupan 19 Februari 2021. Selepas penutupan transaksi, pemegang saham Goodyear akan memiliki sekitar 84% gabungan syarikat, dan pemegang saham Cooper akan memiliki kira-kira 16%.

Ditubuhkan pada tahun 1914, Cooper adalah pengeluar tayar ke-5 terbesar di Amerika Utara dari segi pendapatan dengan kira-kira 10,000 pekerja yang bekerja di 15 negara di seluruh dunia. Produk Cooper dihasilkan di 10 kilang di seluruh dunia, termasuk kilang milik penuh dan usaha sama. Portfolio jenama syarikat merangkumi Cooper, Mastercraft, Roadmaster dan Mickey Thompson.

“Ini adalah hari yang menggembirakan dan transformasi bagi syarikat kami,” kata Richard J. Kramer, pengerusi, ketua pegawai eksekutif dan presiden Goodyear.

“Penambahan portfolio produk tayar pelengkap Cooper dan aset pembuatan yang sangat berkemampuan, ditambah dengan teknologi Goodyear dan pengedaran terkemuka industri, memberikan gabungan syarikat dengan peluang untuk meningkatkan kecekapan kos dan penawaran yang lebih luas untuk rangkaian peruncit kedua-dua syarikat.

Kami yakin gabungan ini akan membolehkan kami memberikan perkhidmatan yang lebih baik untuk pelanggan dan pengguna kami sambil memberikan nilai untuk pemegang saham.

Kramer menambah, “Kami sangat menghormati pasukan Cooper dan berkongsi komitmen terhadap integriti, kualiti, ketangkasan dan kerja berpasukan. Kami menantikan kedatangan Cooper kepada keluarga Goodyear. “

Brad Hughes, presiden & ketua pegawai eksekutif Cooper, menambahkan, “Cooper telah berubah menjadi organisasi yang dinamis dan didorong oleh pengguna yang mempunyai saluran tradisional dan muncul yang seimbang untuk meningkatkan permintaan terhadap produk kami, sambil mengemas kini dan memanfaatkan jejak pembuatan global kami secara berkesan.

Saya sangat bangga dengan pencapaian pasukan kami sejak 107 tahun yang lalu dan saya berterima kasih kepada pekerja berbakat atas sumbangan dan komitmen mereka. Urus niaga ini menandakan permulaan bab baharu untuk Cooper, yang kita masuki dari kedudukan yang kuat.

Kami percaya bahawa ini merupakan peluang menarik untuk memaksimumkan nilai bagi pemegang saham kami, yang akan menerima premium yang bermakna serta peluang untuk mengambil bahagian dalam peningkatan syarikat gabungan. Kami menantikan peluang untuk menggabungkan bakat Cooper yang cukup baik dengan Goodyear, dan menjadi sebahagian daripada organisasi yang lebih besar dan kuat yang akan bersaing dengan baik dalam industri tayar global. “

Previous post

GMA T.50s Niki Lauda Adalah Senjata Litar Berprestasi Tinggi

Next post

Beberapa Model Audi PHEV Dapat Bateri Lebih Besar

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *