Berita Auto

DFSK Glory 580 SUV Tujuh Kerusi Mungkin Dilancarkan

Glory 580 ini boleh menjadi saingan kepada rangkaian baharu SUV Proton.

Harap maklum bahawa jenama automotif China ini tidak mempunyai hubungan dengan DSF.my. Sebaliknya DFSK adalah akronim untuk Dongfeng Sokon. Di Malaysia, Dongfeng terkenal dengan rangkaian pengangkut berat, trak ringan dan van. Di China, mereka telah menjelajah masuk pasaran kereta sedan dan juga kenderaan elektrik. Pada tahun 2015 mereka melancarkan sedan ‘Nombor 1’.

Kemudian pada Oktober 2020, Dongfeng mededahkan kenderaan elektrik penuh mereka yang diberi nama Voyah. Cik Kiah suka yang ini. Ini menunjukkan janji jenama untuk terus bersaing dengan pesaingnya di China, iaitu SAIC dan Geely untuk menyediakan rangkaian kenderaan generasi baharu.

DFSK Glory 580_side view
DFSK Glory 580_three rows of seats
DFSK Glory 580_rear seats folded
DFSK Glory 580_steering wheel
DFSK Glory 580_dashboard_2020

Permintaan Serantau

Jadi, tibalah kegemaran serantau ini. SUV tujuh tempat duduk. Pembeli kenderaan Asia tertarik dengan kenderaan 7 tempat duduk besar dan lebih-lebih lagi apabila ia adalah sebuah SUV. Pada bulan Disember tahun lalu, DFSK Glory 580 dilancarkan di Pakistan dengan harga jualan RM115,694.

Hanya seminggu sebelum itu, Proton melancarkan X70 di Pakistan dengan harga dari RM123,000 hingga RM137,000. Harga ini memberi kelebihan kepada Glory 580 dengan kelebihan tempat duduk dan tambah lagi dengan penjimat RM8,000.

Berukuran panjang 4.680 mm dan lebar 1.845 mm, dengan jarak roda 2,780 mm, Glory 580 lebih besar daripada Proton X70.

DFSK Glory 580_Malaysian website

Penampilan Luar

Pereka DFSK telah menggabungkan bahagian belakang Audi Q5 generasi pertama dengan hidung Toyota RAV4 generasi sebelumnya untuk memberikan reka bentuk evergreen.

The Glory 580 mempunyai semua hiasan luar dan perhiasan yang diperlukan untuk peralatan standard termasuk lampu depan dan lampu belakang LED, serta roda aloi 17 inci yang bersembunyi di belakang cakera brek depan belakang. Bahkan ada pegangan pintu krom dan rel atap sebagai bling tambahan, apatah lagi sunroof elektrik.

DFSK Glory 580_nose grille
DFSK Glory 580_top view
DFSK Glory 580_side profile

Penampilan Dalam

Terdapat senarai panjang ciri standard untuk kabin Glory 580. Anda mendapat bahagian dalaman kulit dua nada dengan tempat duduk pemandu yang boleh dilaraskan secara elektrik, skrin sentuh infotainment pusat 10 inci, keyless go dan kawalan iklim automatik dengan ventilasi angin belakang .

Stereng pelbagai fungsi, brek electronic parking, kamera belakang, sistem pemantauan tekanan tayar, dan empat beg udara juga disertakan sebagai standard. Apa yang masih tidak ada pada Glory 580 ini adalah mungkin rangkaian peralatan keselamatan aktif yang lengkap.

DFSK Glory 580_front view

Enjin

SUV Cina ini dikuasakan oleh enjin 1.5 liter empat silinder turbocharged 150 PS / 220 Nm yang dipadankan dengan CVT. Kos hanya RM88,000 on-the-road, ini bermakna, sekurang-kurangnya dari segi harga, Glory 580 jauh lebih sesuai dipadankan dengan Honda BR-V, Perodua Aruz dan Mitsubishi Xpander.

Sekarang, pada masa ini, ramai mungkin berfikir bahawa walaupun SUV China 7 tempat duduk dengan harga berpatutan ini cukup menggoda, masih ada keraguan yang mengelilingi lencana itu dan ketidakpastian membeli dari pasaran yang tidak dikenali.

Walaupun begitu, tidak seperti beberapa jenama Cina yang tidak dikenali lain, DFSK sebenarnya mempunyai imej yang cukup terkenal di peringkat antarabangsa.

Previous post

Pemilik Kereta 'Hellaflush' Berdepan Hukuman Denda RM2,000 Atau Penjara 6 Bulan

Next post

Mustang Ini Mempunyai 810 HP Dan Badan Gentian Karbon

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *