Kemalangan

Ferrari F430 Scuderia Terbakar Di Lebuhraya Kulim

Mungkinkah ini masalah aksesori after market yang ditambahkan ke F430 Scuderia ini?

Ya, sebelum ini terdapat beberapa kebakaran kereta supercar dan juga kereta moden, teknologi penuh di seluruh Malaysia yang mempunyai aksesori aftermarket yang dipasang oleh mekanik dan kedai aksesori yang tidak berkelayakan yang tidak terlatih untuk memeriksa dan mengesahkan sistem elektrik di dalam kereta baharu yang penuh dengan teknologi ini.

Isu Jaminan Kereta Pasaran Kelabu (Grey Market)?

Inilah sebabnya mengapa dalam beberapa tahun kebelakangan ini, pengeluar kereta sangat tegas dengan tuntutan jaminan apabila kereta ini ditala dan ‘turned over’ oleh ‘kedai penalaan’ yang benar-benar tidak tahu apa yang mereka buat tetapi mendakwa mereka adalah penala profesional dengan latihan yang luas.

Kemudian ada penarikan balik berkenaan supercar yang tidak akan diketahui oleh pembeli kereta mewah (AP) pasaran kelabu Malaysia kerana kereta mereka tidak didaftarkan dengan pengimport sah (Naza Italia) dan oleh itu apabila terdapat penarikan balik global untuk bahagian tertentu yang boleh menyebabkan ‘api seperti ini’, mereka tidak akan tahu mengenainya dan terus memandu kereta import terpakai mereka tanpa disedari.

Bukan Yang Pertama

Ferrari yang malang menjadi topik hangat baru-baru ini di berita Malaysia kerana ia terbakar di Lebuhraya Kulim-Butterworth. Berlaku dekat susur keluar Permatang Pauh di Pulau Pinang, F430 Scuderia ini terbakar sekitar jam 2.08 malam pada 27 Januari (Rabu).

Bomba dan Penyelamat

Menurut pegawai Balai Bomba dan Penyelamat Pulau Pinang, Supritendan Nafis Ariff Abdullah, Ferrari sudah 80 peratus musnah ketika anggota bomba tiba di tempat kejadian. Syukurlah, tidak ada yang cedera akibat kejadian malang ini.

Mengenai punca kebakaran secara spontan Ferrari ini masih dalam siasatan pada waktu penulisan. Namun, kerana tidak ada kenderaan lain yang terlibat dalam kejadian malang ini maka perlanggaran dapat diketepikan sebagai salah satu sebab yang menyebabkan kebakaran tersebut.

Tambahan pula, memandangkan bahagian belakang F430 lebih teruk kemusnahan api, adalah wajar untuk menyimpulkan bahawa api berasal dari enjin 630hp 4.3 liter aspisari semula jadi V8 ini.

Sudah tentu ini bukan kali pertama Ferrari terlalu panas untuk dikendalikan, kerana yang sebenarnya, mereka ada sejarah pernah terbakar beberapa kali. Yang terbaru menyebabkan penarikan balik lebih dari beberapa ribu supercar ini seluruh dunia kerana kecacatan pembuatan dengan fuel vapour separator, yang boleh menyebabkan kereta terbakar secara spontan ketika berada di jalan raya.

Pernah Berlaku

Malahan, secara khusus untuk model ini, ini bukan pertama kalinya F430 terbakar di Malaysia. Kes yang dilaporkan sebelum ini adalah satu lagi warna merah yang terbakar dengan cara yang lebih parah ketika berkonvoi kereta eksotik pada tahun 2012.

Walau bagaimanapun, untuk kepentingan pemandu / pemilik ini, seseorang hanya dapat berharap bahawa polisi insuran Ferrari ini mempunyai perlindungan kebakaran. Walaupun begitu, bagi sesiapa yang mencari bahagian depan Scuderia F430 yang murah, half cut ini pasti akan segera sampai ke salah satu kedai potong berdekatan.

Previous post

2 Unit Lamborghini Sian Mendarat Di London

Next post

Berapa Banyakah Yang Anda Sanggup Bayar Untuk Hyundai Tucson N Line Ini?

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *