Penyelenggaraan

Ada Nilaikah Jaminan Kereta Baharu Anda?

Bilakah kali terakhir anda membaca buku panduan jaminan kereta anda dengan teliti?

Adakah anda benar-benar mempunyai waranti pengeluar penuh atau hanya jaminan waranti separa dan selebihnya dari pembekal pihak ketiga?

Pernahkah anda menyemak sama ada anda boleh menuntut bahagian yang cacat yang sama dua kali semasa tempoh jaminan? Adakah jaminan melindungi semua bahagian? Adakah beberapa bahagian penting yang dilindungi dalam jaminan anda?

Ya, ada suatu masa dahulu kereta baharu yang dijual di Malaysia hanya mempunyai jaminan pengeluar selama 24 bulan. Kemudian, Hyundai memutuskan untuk memberikan pelanggannya jaminan pengilang selama 60 bulan (5 tahun). Hyundai adalah syarikat kereta pertama yang melakukan ini. Langkah ini telah ‘memujuk’ jenama Jepun lain untuk meningkatkan jaminan mereka kepada 60 bulan juga.

Kemudian selepas beberapa tahun, jenama kereta Eropah membuat langkah berani yang sama dan pemilik kereta BAHARU di seluruh Malaysia gembira, tetapi tidak ada yang mengucapkan TERIMA KASIH kepada Hyundai kerana ‘memaksa’ yang lain untuk mengikutinya.

Kini bertahun-tahun kemudian, semakin banyak pemilik kereta BAHARU datang kepada kami dengan isu jaminan yang meluas dan daripada jenama yang ditubuhkan. Jadi, mengapa terdapat begitu banyak isu dengan kereta baHAru?

Ramai dalam selepas jualan melakukan sedikit untuk menjaga pemilik kereta baharu kerana banyak kereta baharu ini datang dengan elektronik yang rumit dan sambungan kabin terkini yang boleh menjadi kelam kabut dalam kebolehpercayaan.

Dengan itu, www.dsf.my dan juga kita cuba dan lihat di mana dan bagaimana mereka dapat membantu beberapa pembaca yang mempunyai ‘Kereta Lemon’ yang serius. Kereta yang sepatutnya ‘dibeli balik’ oleh jenama kereta kerana kerosakan dan kegagalan adalah panjang lebar dan berbulan-bulan bermasalah dan kembali ke bengkel berulang-ulang tanpa penyelesaian.

Setelah memeriksa jaminan pengeluar yang diberikan, kami mendapati bahawa beberapa jaminan kereta baharu hanya mempunyai jaminan pengeluar 2 tahun dan 3 tahun berikut adalah program jaminan dari pembekal insurans atau syarikat pihak ke-3.

Kami dapati kebanyakkan tarikh kerosakan semula jaminan yang berterusan bermula sebelum akhirnya jaminan 2 tahun pengeluar dan syarikat menangguhkan isu ini sehingga ia melewati tarikh 2 tahun itu dan kemudian melepaskan isu itu kepada penyedia jaminan insurans atau pihak ke-3 yang akan membuatnya sangat sukar untuk membuat tuntutan agar margin keuntungan mereka kekal sihat. 

Pemilik kereta menderita dan kadang-kadang ada yang mencari bantuan daripada tribunal dan peguam tetapi hanya segelintir mendapat tuntutan mereka yang mengambil masa yang lama dan sementara itu mereka mempunyai kereta mereka yang masih di bengkel atau rumah mereka dan ansuran bulanan berterusan tanpa keupayaan untuk menggunakan kereta mereka .

Di sinilah pengimport kereta kelabu atau kereta terpakai mula merupai pilihan yang lebih masuk akal kerana jaminan kereta terpakai kini boleh dibeli dengan perlindungan yang lebih baik kerana terdapat lebih banyak bengkel profesional yang dikendalikan oleh pemilik yang mahu menjaga pemilik kereta agar gembira dan merujuk pelanggan baru kepada mereka, tidak seperti pekerja di bengkel sah berjenama yang hanya pekerja yang bergaji dan mempunyai sedikit inisiatif untuk menjaga pelanggan mereka.

Kami mempunyai beberapa kereta lama di garaj kami dan kami mendapat layanan selepas jualan yang sangat baik dari bengkel kejiranan tetap kami, kami dapat servis pintu ke pintu, kami dapat memesan alat ganti dalam talian dengan harga yang rendah dan kami mempunyai mekanik yang melayan kami dan memastikan kami menikmati kereta kami.

Berkongsilah dengan kami cerita-cerita seram selepas jualan kereta baharu anda jika ada agar kami dapat memulakan satu ‘pergerakan’ untuk meyakinkan jenama kereta yang diberi kuasa untuk memandang lebih serius mengenai isu selepas jualan ini.

Isu selepas jualan.
Previous post

Kita Kongsi Gambar Intip Mercedes-Benz GLA 2021

Next post

Alfa Romeo Akan Membatalkan Pengeluaran GTV Dan 8C

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *