Insuran / Waranti

Adakah Waranti Kereta Anda Tanggungan Syarikat Insurans?

Dulu-dulu, pengeluar akan menjual kenderaan anda dengan hanya 3 tahun jaminan tetapi kereta itu sendiri akan tahan selama beberapa dekad tanpa masalah. Zaman sekarang, hampir setiap produk mempunyai beberapa bentuk keghairahan yang terrancang. Kereta hari ini ada plastik terlalu banyak di mana sepatutnya logam, mempunyai bahagian yang dibina untuk menampung jangka hayat yang sangat spesifik (dan pendek), dan terlalu dikawal komputer untuk didiagnosis dan diperbaiki dengan murah.

BHPetrol Merdeka Contest Banner

Ini bukan salah pengeluar, kerana kereta juga semakin selesa, lebih selamat dan lebih cekap. Tetapi trend ini telah membuat satu perkara yang jelas: jaminan sekarang sangat penting untuk memiliki mana-mana kereta moden, walaupun yang kedua. Tetapi tidak semua jaminan dibuat sama, jadi kami fikir kami akan membantu membersihkan beberapa mitos tentang jaminan untuk membantu anda pada pembelian seterusnya.

warranty_1

1. Saya ada insurans kereta, jadi saya tidak memerlukan jaminan kereta

Insurans kereta merangkumi ganti rugi apabila berlaku kemalangan. Waranti kereta merangkumi kerosakan mekanikal dan elektrik dan kerosakan, terutamanya dalam enjin dan transmisi / gearbox anda.

2. Saya akan menghadapi masalah dengan tuntutan saya dengan waranti yang dilanjutkan

Waranti itu sendiri datang dalam beberapa bentuk: pengilang dan waranti lanjutan. Kedua-dua jenis waranti am ini boleh berbeza-beza dalam banyak hal tetapi pada dasarnya ia adalah tentang penyelenggaraan kereta anda secara berkala dan tepat pada waktu di bengkel panel yang diberi kuasa. Pokoknya, jika sekiranya bahagian gagal semasa waranti lanjutan dan jika ia adalah sebahagian yang boleh dituntut, ia harus diperlakukan dengan cara yang sama seperti tuntutan waranti pengilang.

3. Proses tuntutan akan membahayakan waranti lanjutan

Berkaitan dengan pewrkara 2 adalah proses menuntut waranti lanjutan. Sekali lagi, struktur waranti berbeza, tetapi proses untuk anda, pengguna akhir, adalah sama. Anda (atau bengkel panel) masih perlu melalui langkah yang sama untuk tuntutan yang berjaya sama ada waranti itu berasal dari pengilang atau penginsuran 3rd party. Rekod penyelenggaraan perkhidmatan yang tepat pada masanya juga akan memastikan proses tuntutan yang lebih lancar.

warranty_2

4. Perlindungan tidak akan boleh dipercayai kerana ia melalui pihak ketiga

Setiap jenama dalam industri auto disokong oleh beribu-ribu pengeluar peralatan asli. Waranti pihak ke-3 diservis oleh mereka yang mempunyai sama banyak pengalaman dengan pusat khidmat pengilang. Mereka mempunyai diagnostik dan peralatan pembaikan berkaliber yang sama, juruteknik yang terlatih dan boleh menempah bahagian yang sama atau setara dengan pengilang itu sendiri. Lebih-lebih lagi, perniagaan mereka berstruktur 100% sekitar pembaikan kereta.

Apabila memilih pembekal waranti, sentiasa minta yang berikut:

  • Senarai alat-ganti yang dilindung
  • Adakah waranti dijamin oleh mana-mana syarikat insurans? Waranti yang ditanggung oleh syarikat insurans berlesen akan memberi anda ketenangan jiwa dalam hal tuntutan, dari proses sehingga peringkat kelulusan.
  • Bengkel di seluruh negara.
  • Latar belakang syarikat. Ini boleh diperoleh melalui laman web, rujukan dari pelbagai bengkel.

Dengan Itu

Tak kira apa jenis jaminan, beberapa perkara mestilah dipatuhi. Ikut jadual servis dan pastikan SEMUA pembaikan dan perkhidmatan lakukan di bengkel dan pusat perkhidmatan yang dibenarkan. Berhenti daripada mengubahsuai alatan sendiri atau di luar. Dengan rekod ini, tuntutan anda tidak sepatutnya mempunyai apa-apa masalah sama sekali. Dan jika anda memilih waranti pihak ke-3, pastikan ia dilindungi oleh penanggung insuran yang terkenal. Sebagai contoh, MyOpal mempunyai rekod prestasi yang telah terbukti, telah menanggung tuntutan jaminan yang tidak terkira banyaknya dan mentadbir lebih daripada 1000 kereta setiap bulan, di bawah syarikat insuran yang  berlesen dan ditubuhkan di Malaysia.

warranty_3

Previous post

Logo Baharu Proton Lambang Kekuatan Dan Kemegahan Jenama

Next post

Adakah Crossover Akan Matikan Sedan dan Hatchback?

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *