Gaya Hidup

Adakah Crossover Akan Matikan Sedan dan Hatchback?

Adakah anda benar-benar perlukan Crossover?

BHPetrol Merdeka Contest Banner

Tiba-tiba mereka merata-rata dan ledakan jualan bermula dengan Honda HR-V. Ya, ‘pertaruhan’ yang Honda Malaysia lakukan beberapa tahun yang lalu berjaya dan membantu Honda Malaysia untuk tuntut hak mereka di atas carta jualan kereta bukan nasional tahun lepas dan kekal di atas tahun ini.

Secara amnya, Crossover mempunyai kos pemilikan lebih tinggi daripada kereta. Kos yang meningkat ini boleh dipecah menjadi beberapa sub-kos yang berkaitan dengan memiliki Crossover.

Crossover lwn Sedan Hatch 2

Pertama, sejak Crossovers pada amnya mencapai ekonomi bahan api yang lebih rendah daripada kereta, kos bahan bakar cenderung sedikit ke lebih tinggi kerana ianya lebih tinggi (berbanding dengan sedan) tayar yang lebih besar dan lebih luas dan menambah berat badan (berbanding dengan hatchback) seperti dengan Mazda CX3 dan Toyota C-HR.

Crossover lwn Sedan Hatch 3

Kedua, Crossover mungkin memerlukan jumlah penyelenggaraan yang lebih tinggi dibandingkan dengan kereta (penggantungan dan brek yang lebih besar apabila ia datang dengan sistem 4 × 4) seperti dengan Subaru XV.

Ketiga, kebanyakan Crossovers menggunakan diameter dan tayar yang lebih besar daripada sedan dan kos tayar ini adalah lebih tinggi daripada sedan seperti Honda Jazz lwn Honda HR-V.

Crossover lwn Sedan Hatch 4

Dan semua ini adalah kos yang kecil untuk dibayar apabila anda mahu kenderaan yang bergaya tetapi selepas beberapa tahun, banyak pembeli boleh mempersoalkan sama ada jumlah kos pemilikan Crossover adalah berbaloi.

Bagi sesetengah orang, ia tidak semestinya tetapi mereka mahu imej ‘cool’ yang bersabit dengan memandu Crossover.

Crossover lwn Sedan Hatch 5

Bagi sesetengah yang lain, Crossover adalah satu-satunya jenis kenderaan yang mereka akan mempertimbangkan untuk membeli. Berikut adalah beberapa pertimbangan utama apabila menentukan sama ada pemilikan Crossover bernilai kos tambahan:

Adakah Saya Perlu Ruang Dan Utiliti Kerana Saya Ada Anak Beranak?

Pembeli dengan keluarga membentuk sebahagian besar daripada pasaran Crossover. Crossover dianggap lebih besar, secara amnya membolehkan lebih banyak ruang dalaman untuk kanak-kanak, haiwan peliharaan dan semua aksesori yang datang dengan mereka. Mereka juga lebih tinggi daripada tanah, yang membolehkan pemilik menambah rasa keselamatan dan kawalan.

Tambahan pula, Crossover biasanya tidak mempunyai stigma ‘soccer mom’ atau ‘auntie’ yang melekat pada mereka. Mengelakkan label ini tidak ternilai bagi banyak pembeli kereta wanita.

Crossover lwn Sedan Hatch 6

Adakah Saya Perlukan Ruang Dan Utiliti Untuk Tujuan Lain?

Selain keluarga, Crossovers juga popular di kalangan orang dewasa tunggal,“early-nesters” (pasangan tanpa anak) dan “empty-nesters”  (pasangan anak sudah dewasa).

Ruang tambahan dan utiliti adalah sebab utama mengapa demografi tanpa anak membeli Crossovers. Mereka dengan anjing besar boleh membeli Crossover untuk ruang kargo di belakang kerusi. Ramai orang tanpa anak mempunyai gaya hidup yang agak aktif, dan Crossover adalah salah satu jenis kenderaan terbaik untuk menyokong cara hidup mereka yang “sentiasa berjalan”.

Memang, ada alasan lain yang boleh menjadikan kos tambahan pemilikan Crossover berbaloi. Pembeli mesti mempertimbangkan situasi peribadi mereka untuk menentukan sama ada Crossover adalah jenis kenderaan yang betul untuk mereka.

Walaupun apa sebabnya, permintaan untuk Crossovers akan terus meningkat dan anda pasti bahawa pengeluar kereta akan mempunyai lebih banyak variasi yang ditawarkan pada tahun-tahun akan datang.

Crossover lwn Sedan Hatch 7

Previous post

Adakah Waranti Kereta Anda Tanggungan Syarikat Insurans?

Next post

Mercedes-AMG A35 4Matic Sedan Kini di Malaysia

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *