Bisnes

Berapa Banyak Wang Pengeluar Kereta Buat Setiap Saat?

Bukan rahsia lagi bahawa industri automotif adalah salah satu industri terbesar dan paling menguntungkan di dunia tetapi pernahkah anda berhenti untuk berfikir berapa banyak, pengeluar kereta utama meraup wang setiap saat? Infografik dari Parts Geek ini memberikan gambaran mengenai pendapatan kasar dari setiap 19 syarikat kereta terbesar untuk tahun 2019.

Di tangga teratas carta, tidak menghairankan ialah Volkswagen Group, yang menghasilkan $9,202,88 pendapatan dengan setiap saat yang berlalu. Sudah memang dijangkakan konglomerat Jerman ini menarik wang sebegitu banyak kerana mereka memiliki beberapa jenama terkenal seperti Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini dan Porsche. Volkswagen sendiri merupakan pembuat kenderaan terbesar pada tahun itu, menghasilkan sejumlah 10.97 juta kenderaan.

Walaupun hanya mempunyai satu jenama mewah di bawah sayapnya, Toyota muncul sebagai pembuat kenderaan kedua paling menguntungkan pada tahun 2019, menjana pendapatan $8,634.58 setiap saat. Pembuat kenderaan Jepun itu boleh merasa bangga dengan angka itu kerana hampir dua kali lipat ganda daripada $4,537.67 yang dicatatkan oleh saingan terdekatnya, Honda. Syarikat itu berada di kedudukan keempat di belakang Ford, yang menghasilkan $4,946.73 sesaat.

Menariknya, BMW dan Mercedes-Benz hampir sama. Pembuat kereta Munich, dengan mengambil kira MINI dan Rolls-Royce, memperoleh $3,708.89 sesaat sementara rakannya di Stuttgart di belakang dengan $3,316.83. Wajar mengatakan bahawa Groupe PSA, Hyundai dan Nissan berada dalam jarak dekat antara satu sama lain. Perkara yang sama boleh dikatakan mengenai Renault, Kia, Geely, Tata, Suzuki, Mazda dan Subaru.

Tesla

Sementara itu, Tesla berada di bahagian bawah carta, hanya memperoleh $780.06 sesaat. Tetapi ini bukan penamat bagi pembuat kereta elektrik ini kerana mereka adalah pembuat kenderaan paling berharga di dunia setahun kemudian dengan penilaian lebih dari $ 209 bilion.

Previous post

Ketua Menteri Pulau Pinang Dapat Mercedes-Benz Setengah Juta Ringgit Semasa Pandemik

Next post

Jualan Global Mercedes-Benz Turun Pada 2020 Mengikut Margin Yang Agak Signifikan

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *