Gaya Hidup

Ketua Menteri Pulau Pinang Dapat Mercedes-Benz Setengah Juta Ringgit Semasa Pandemik

Cerita lama. Ahli politik Malaysia memerlukan kereta baharu. Ahli politik Malaysia beli kereta yang terlalu mahal. Warganegara Malaysia menjadi marah. Baiklah, kali ini, kita sendiri sedikit kecewa dengan lelaran terbaharu kisah ini. Anda mungkin sudah tahu bahawa Ketua Menteri Pulau Pinang, Chow Kon Yeow, ada kereta baharu – Mercedes-Benz S-Class. Khususnya, W222 Mercedes-Benz S560e facelift dengan plat nombor “PG1”. Wah, amat bergaya sekali.

Source: Free Malaysia Today

Mesyuarat dewan eksekutif negeri Pulau Pinang meluluskan pembelian itu pada akhir 2019, ketika kerajaan Pakatan Harapan masih berkuasa. Free Malaysia hari ini melaporkan bahawa kerajaan Pulau Pinang mendapatkannya dengan diskaun RM127,765, menjadinya RM518,860. Namun, mereka mengatakan bahawa kereta itu berharga “RM458,000”, yang menunjukkan bahawa potongan harga lebih banyak di sekitar RM188,625-RM200,888 bergantung samada diskaun SST terpakai.

Mercedes-Benz S560e disenaraikan dengan harga RM646,625.61 di laman web rasmi berkat diskaun SST penuh yang berterusan sekarang. Ketika pertama kali dilancarkan di Malaysia, S560e berharga RM658,888.

Ini 2 masalah yang kami hadapi tentang semua ini. Kami pasti anda ada banyak pendapat sendiri.

  1. Langkah Tak Berhati Perut

Sama ada anda seorang peminat Benz atau anda lebih suka Bimmer, satu perkara yang boleh dipersetujui semua adalah S-Class ini adalah salah satu sedan paling mewah yang dijual, kurang sedikit dari mendapatkan sesuatu yang dibina sendiri. Coach pilihan. Jika anda dilihat di dalam kenderaan sebegini ianya akan menghantarkan isyarat yang sangat jelas: “Saya di atas, awak di bawah”. Jika anda seorang ahli perniagaan atau sebahagian daripada delegasi antarabangsa, tampil dalam sebuah S-Class tidak apalah. Tetapi jikan anda seorang Ketua Menteri, ini agak sukar untuk diterima walaupun ketika keadaan normal. Tetapi kita sekarang berada di dalam keadaan yang tidak normal.

Sekalipun ini telah dipersetujui pada bulan November 2019, takkanlah tidak ada sesuatu yang dapat dilakukan untuk menunda penghantaran kenderaan setengah juta ringgit ini kepada Ketua Menteri? Ribuan rakyat Malaysia kehilangan pekerjaan, banyak perniagaan tutup kedai dan pandemik ini tidak menunjukkan tanda-tanda untuk reda. Mana-mana badan yang mempunyai pemikiran (atau hati perut, bahkan) akan tahu betapa buruknya perkara ini mencerminkan pemerintah Pulau Pinang. Sungguh tidak berhati perut. Negeri Pulau Pinang berstatus zon merah dan Ketua Menteri senang hati menerima sedan mewah terbaik yang dijual hari ini.

2. Terdapat banyak alternatif yang lebih hijau

Kami tahu. Menunjukkan anda memandu hibrid menghantar mesej bahawa anda mengambil berat tentang alam sekitar. Sebagai pemimpin, itu penting. Tetapi S560e adalah sebuah PHEV dengan turbo V6 berkembar 3 liter di bawah hoodnya. Terdapat cara yang lebih hijau untuk menangani masalah ini. Nissan mempunyai LEAF elektrik dan BMW mempunyai i3. Ya, memang, Ketua Menteri dalam hatchback mungkin sedikit pelik, tetapi ia pasti menghantar mesej yang lebih baik kepada orang ramai, bukan? Alangkah menyegarkan apabila melihat seorang ahli politik yang bersedia tampil dengan kenderaan yang rendah diri hanya untuk menghantar mesej kepada orang ramai bahawa EV adalah kereta pemimpin? Bahkan ia mungkin mendorong pembinaan grid pengisian kenderaan elektrik di seluruh pulau itu.

Dan sementara perdebatan mengenai sama ada EV sebenarnya lebih baik secara keseluruhan untuk alam sekitar masih hangat, terdapat banyak bukti bahawa PHEV seperti S560e tidak begitu baik untuk pelepasan seperti yang mereka nyatakan. Sebenarnya, beberapa kajian menunjukkan bahawa mereka mencemarkan 28-89% lebih banyak daripada yang diiklankan. Sekurang-kurangnya kenderaan elektrik penuh adalah 100% tepat apabila mereka mengatakan bahawa mereka mengeluarkan zero pelepasan.

Previous post

Naza Kia Akan Melancarkan SUV Kia Seltos

Next post

Berapa Banyak Wang Pengeluar Kereta Buat Setiap Saat?

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *