Berita Auto

Pengecualian Cukai PENJANA SST Untuk Kereta CKD & CBU Dilanjutkan Sehingga Pertengahan 2021

Sejak berlakunya pandemik ini, sektor automotif berdepan situasi yang amat sukar dari segi penjualan dan penghantaran kereta. Untuk membantu industri ini baik pulih, kerajaan melaksanakan Pelan Jana Semula Ekonomi PENJANA. Ini memberikan pengecualian 100% SST kereta penumpang tempatan dan kereta penumpang import sepenuhnya 50% SST. ini pertama kali diumumkan pada bulan Jun 2020 dan berlanjutan sehingga akhir tahun 2020. Kini, kami difahamkan dari sumber yang boleh dipercayai dan kenyataan dari Kementerian Kewangan Malaysia.

Kerajaan telah mengumumkan bahawa program pengecualian SST akan dilanjutkan hingga pertengahan tahun depan – 30 Jun 2021.

Dalam memo kepada Persatuan Automotif Malaysia dan PEKEMA, kerajaan mengesahkan bahawa program untuk potongan Cukai Jualan dan Perkhidmatan akan diteruskan hingga pertengahan tahun depan. Memo ini kemudian disahkan dengan siaran akhbar dari Kementerian Kewangan. Berita baik jika Proton X50 anda belum didaftarkan (memandangkan Proton hanya memenuhi sebahagian kecil dari tempahan yang diterima). Juga berita baik jika anda menunggu ketibaan cross over Perodua D55L.

Seperti sebelumnya, pelepasan cukai jualan ini tidak termasuk trak pikap, tetapi semua kenderaan penumpang lain. Pengecualian cukai jualan ini sekarang termasuk kenderaan terpakai yang diimport. Ini bermakna kereta grey market juga akan dapat menikmati peningkatan jualannya.

Menariknya, kerajaan baharu ini juga telah bersetuju untuk tidak menaikkan cukai eksais ke atas kereta seperti yang dirancang pada asalnya, sehingga diberitahu kelak . Ini bermaksud kereta premium yang kami sebutkan dalam artikel ini mungkin akan sempat sampai untuk menikmati cuti SST ini!

PENJANASST, cukai jualan kereta

Previous post

Pandu Uji: Honda Accord 1.5 TC-P

Next post

Inilah Sebabnya Mengapa Toyota GR Yaris Berharga RM300K

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *