Bisnes

Peniaga Kereta Di Malaysia Minta Bantuan Kerajaan

Kesan COVID-19 kepada jualan kereta baharu boleh menjunam sebanyak 55-60% dalam beberapa bulan akan datang.

Situasi ekonomi yang dialami di seluruh dunia sekarang ini tidak dapat dielakkan dan semua jenis perniagaan akan terjejas dengan hanya yang kuat dan mantap dari segi kewangan dapat mengatasi ribut ekonomi ini.

Ya, barisan pertama yang terkesan adalah sektor pelancungan, dengan syarikat penerbangan dan perhotelan yang paling teruk. Kini kita melihat banyak peniaga pula yang terkena. Seterusnya adalah pemilik restoran yang tidak dapat menampung sewa dan pembayaran gaji tinggi kerana pesanan dalam talian yang perlahan.

Chef duduk di rumah akan meningkatkan kemahiran mereka dan melihat hasil penjimatan mereka. Mereka yang berpendapatan sedehana akan belajar untuk berbelanja mengikut keperluan dan inilah sebabnya mengapa gelombang seterusnya yang akan terjejas adalah industri automotif. Jualan kereta baharu akan tumbang jatuh mendadak.

Kereta untuk sesetengah orang adalah keperluan. Bagi kebanyakan orang lain, kemewahan dan segmen inilah yang akan terjejas paling teruk sekali dalam beberapa bulan akan datang. Bilik pameran kereta dengan sewa mahal dan overhed operasi tidak dapat bertahan dengan jumlah jualan yang sangat rendah.

Peniaga kereta baharu yang muncul dalam tempoh satu tahun yang lalu, terutamanya peniaga Proton baharu akan merasakan kesannya kerana terlalu banyak bilik pameran di setiap bandar. Pasaran kereta terpakai juga akan dilanda teruk kerana kelulusan pinjaman akan semakin ketat dan pembeli akan berfikir dua tiga kali sebelum menukar kereta semasa mereka.

Kerajaan Malaysia seperti banyak kerajaan global yang lain belum lagi mengenepikan insentif untuk segmen automotif, baharu dan terpakai.

Agensi-agensi kerajaan berkaitan automotif juga tidak melangkah ke hadapan untuk melobi insentif untuk segmen automotif.

Itulah sebabnya pada 30 Mac 2020, Memorandum dihantar kepada Kementerian Kewangan Malaysia oleh 5 persatuan Malaysia yang membentuk sebahagian besar industri automotif Malaysia.

  1. PERODUA DEALERS ASSOCIATION MALAYSIA
  2. PROTON EDAR DEALERS ASSOCIATION
  3. HONDA DEALERS ASSOCIATION MALAYSIA
  4. TOYOTA DEALER COUNCIL MALAYSIA
  5. FEDERATION OF MOTOR AND CREDIT COMPANIES ASSOCIATION OF MALAYSIA

Permintaan mereka secara ringkas adalah seperti berikut (dokumen lengkap dilampirkan di bawah untuk rujukan anda).

  1. Kerajaan Malaysia memberikan geran atau subsidi kepada pengedar, bengkel, penjual dan penjual kereta untuk menghadapi krisis ini.
  2. ‘Handling Fee’ semasa untuk pinjaman kereta dengan institusi kewangan / bank / pinjaman kereta daripada jumlah semasa yang diluluskan Bank Negara RM600.00 dinaikkan kepada RM1,000.00.
  3. Pengecualian Kastam Eksais Duti sehingga akhir tahun 2020.
  4. Caruman KWSP majikan dikurangkan daripada 13% kepada kadar 5% sehingga akhir tahun 2020.
  5. Pengecualian caruman SOCSO, SIP dan HRDF daripada majikan dan pekerja sehingga akhir tahun 2020.
  6. Pembayaran pinjaman bulanan bagi pinjaman perniagaan dan atau sebarang pinjaman lain yang berkaitan dengan menjalankan perniagaan auto akan dijadualkan semula dan ditangguhkan tanpa penalti dengan kadar faedah ke atas Pinjaman atau Overdraf akan disemak semula atau minimum.
  7. Pembayaran cukai individu dan cukai korporat ditangguhkan untuk tempoh sekurang-kurangnya selama 6 bulan.

Permintaan di atas disokong oleh yang berikut.

1. Datuk Mahfoz Hamid – Chairman of Honda Dealers Association Malaysia

2. Datuk Tony Khor – President of FMCCAM

3. En. Khairul Nizam Ayob – President of Perodua Dealers Association Malaysia

4. En. Liew Vee Lee – President of Proton Edar Dealers Association

5. En. Simon Thong – President of Toyota Dealer Council Malaysia

Permintaan di atas mungkin tidak akan diberi keutamaan buat masa ini kerana usaha utama kerajaan ketika ini adalah untuk meratakan lengkung dan memastikan rakyat semua selamat dan sihat. Walau bagaimanapun, dengan jualan kereta baharu dianggarkan mengalami kemerosotan 55-60 peratus dalam beberapa bulan yang akan datang, jumlah rakyat Malaysia yang terjejas secara mendadak akan menjadi sangat tinggi. Penutupan bilik pameran dan kehilangan pekerjaan adalah hanya permulaan masalah ekonomi yang mendatang ini.

Previous post

Jualan Kereta Eropah Menjunam Mac 2020 Ini

Next post

ETCM Lanjut Tempoh Waranti Kenderaan Nissan 30 Hari

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *