Konsep / Lakaran / Intipan

Kereta Premium Yang Akan Datang Ke Malaysia Pada 2021?

2020 adalah tahun yang agak sukar bagi penjualan kereta di Malaysia dan kita semua tahu mengapa. Walaupun usaha kerajaan untuk menggalakkan pengeluaran dengan mengecualikan SST untuk kenderaan yang dipasang dalam negara dan diskaun SST untuk kenderaan yang diimport, banyak yang masih menderita. Di segmen premium, untuk pertama kalinya dalam beberapa tahun kami melihat jumlah yang jauh dari angka jualan luar biasa yang pernah dialami dalam beberapa tahun kebelakangan. Malah, beberapa syarikat yang biasa mendedahkan hasil jualan suku tahunan mereka telah berhenti melakukannya. Tetapi mungkin, mungkin 2021 akan menjadi tahun di mana jualan kereta akan kembali meningkat. Jadi, berikut adalah beberapa kereta yang dilancarkan yang MUNGKIN kita akan lihat pada tahun baharu dan jumlah pengeluaran global meningkat.

Berkemungkinan Besar

BMW 5 Series Facelift

5 Series adalah produk teras BMW Malaysia dan selalu ditawarkan. Facelift ini diperkenalkan pada akhir Mei 2020. Walaupun BMW Malaysia berjaya membawa model CBU seperti M3 dan M4 sebelum akhir tahun ini, nampaknya facelift 5 Series akan tiba sini hanya tahun depan. Kebiasaan dulu, kumpulan pertama kereta yang masuk biasanya CBU, dengan CKD masuk kemudian.

Mercedes-Benz E-Class Facelift

Saingan tradisional untuk 5 Series sudah pasti E-Class dari Mercedes-Benz. Kenderaan ini diperlihatkan lebih awal daripada 5 Series facelift, tetapi juga tidak dibawa masuk. Kemungkinan besar ini disebabkan serupa dengan masalah rantaian bekalan global. Kita boleh harapkan sedan premium ini muncul pada tahun 2021, juga sebagai kereta CBU dan kemudian CKD jika tradisi mereka diteruskan.

Mercedes-Benz S-Class Model Pertukaran Penuh

Flagship Mercedes-Benz menandakan perubahan besar dalam falsafah reka bentuk dan teknologi maju untuk syarikat itu dan W223 tidak berbeza. Ini dilancarkan secara global bulan lalu. Seperti E-Class, ia juga kemungkinan akan diimport sepenuhnya terlebih dahulu sebelum CKD diperkenalkan.

Mercedes-Benz S-Class 2021 rear

Mercedes-Benz GLS Model Pertukaran Penuh

Sambil S-Class selalunya dijual lebih dari GLS (S-Class SUV) secara berkala, Mercedes-Benz Malaysia cepat mengesahkan bahawa model serba baharu ini akan diperkenalkan di pasaran kami. Jangkakan hanya unit CBU, malah GLE pun belum dipasang secara tempatan.

Debut Lexus LM

Alphard termewah ini pertama kali diperlihatkan tahun lalu, tetapi Lexus Malaysia memerlukan lebih dari setahun untuk mendapatkan beberapa kenderaan mereka. Sebenarnya, syarikat itu baru sahaja mengesahkan kedatangannya pada tahun 2021 dengan harga RM1.15 juta. Sekiranya anda nampak satu sebelum tarikh pelancaran rasmi, anda mungkin nampak sebuah Alphard yang berangan den gan bodykit dan lencana Lexus.

Volvo S90 Facelift

Volvo Car sudah biasa memperkenalkan facelift yang sangat halus pada kenderaan mereka. Facelift XC90 ini hampir mustahil untuk dibezakan daripada model sebelumnya jika anda tidak tahu apa yang anda cari. S90 juga mendapat refresh yang halus, tetapi mendapat sambutan. Dijangka di jalan raya Malaysia dengan kepastian yang tinggi.

Mungkin

Lexus IS Facelift Besar

Lexus IS baharu menggunakan casis yang diperbaharui, tetapi ia harus dilihat sebagai facelift utama. Lexus Malaysia secara tradisional menawarkan IS, tetapi jika anda melayari laman web sekarang IS tidak ada sama sekali. Kami tidak pasti sama ada IS baharu akan dibawa masuk, terutama sekali dengan kemungkinan perubahan penuh model C-Class yang dijangkakan menjelang akhir tahun.

Lexus LS Facelift

Ekspresi kemewahan utama dari Lexus dijual sekarang di bilik pameran Lexus Malaysia dan terdapat model baharu di pasaran tertentu. Sekiranya Lexus Malaysia berpendapat ia patut dibawa masuk, kita pasti melihatnya di sini pada tahun 2021.

BMW 6 GT Facelift

When BMW changed the whole concept of the 6 Series to be nothing more than a successor to the 5 GT, BMW Malaysia decided it was also time to introduce a CKD programme for the vehicle. We’re not sure how many units were sold here since its introduction and whether the CKD programme will be extended for the facelift model. The thing is, the facelift model is ready and since it’s so similar to the facelifted 5 series, it’s quite likely BMW Malaysia will bring it in anyway.

Apabila BMW mengubah keseluruhan konsep 6 Series menjadi hanya pengganti 5 GT, BMW Malaysia memutuskan sudah tiba masanya untuk memperkenalkan program CKD untuk kenderaan tersebut. Kami tidak pasti berapa banyak unit yang dijual di sini sejak diperkenalkan dan adakah program CKD akan diperluas untuk model facelift. Memandangkan model facelift sudah siap dan kerana ia sama dengan facelift 5 Series, BMW Malaysia mungkin akan membawanya masuk.

Agak Mungkin

Saya tidak mahu cakap banyak kereta tentang kereta di bawah. Persamaan utama yang disenaraikan ialah mereka semua elektrik. Mercedes-Benz Malaysia, BMW Malaysia dan Volvo Car Malaysia telah memanfaatkan peluang untuk memperkenalkan kenderaan elektrik apabila insentif cukai memadai. Mungkin sesiapa di MAI boleh tolong menjadikannya kenyataan. Kalau menjadi, berikut adalah beberapa peserta yang berkemungkinan:

Debut Mercedes-Benz EQC

Debut BMW iX

BMW iX3 Powertrain Baharu

Mercedes-Benz V-Class/EQV Model Pertukaran Penuh

Lexus UX300e Powertrain Baharu

Volvo XC40 Recharge Powertrain Baharu

Previous post

Ferrari F355 Spider Milik Shaq Lain Dari Yang Lain

Next post

Volkswagen Group Mempersembahkan Prototaip Robot Pengecasan Bergerak

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *