Bisnes

Kenderaan yang Diimport Di Filipina Sekarang Kena Tarif

Berkenaan dengan industri otomotif di Asia Tenggara, kami melihat Thailand, Indonesia dan bahkan Singapura mendapat keuntungan dari beberapa pelaburan besar dalam beberapa bulan terakhir ini. Salah satu negara utama yang sebahagian besarnya ditinggalkan adalah Filipina. Di sana, jenama telah menarik diri sedikit demi sedikit dari program pemasangan tempatan untuk memilih hanya mengimport kereta dari pasaran lain seperti Thailand.

Ini telah berlaku secara beransur-ansur di bawah Perjanjian Perdagangan Bebas ASEAN (AFTA), yang menyaksikan tarif turun dari 40% menjadi 5% selama bertahun-tahun. Ini memberi isyarat kepada pembuat kenderaan untuk fokus kepada pengimportan. Menurut Nikkei Asia, peratusan kenderaan import yang dijual di Filipina meningkat dari 14% ketika tarif pertama kali diturunkan pada awal tahun 2000 hingga 70% hari ini.

Jelas, pemasangan kereta tempatan tidak masuk akal di Filipina. Salah satu contoh yang baik ialah Honda. Mereka membuka kilang di sana pada tahun 1990 (kilang pertama Honda Malaysia baru dibuka pada tahun 2003). Setahun yang lalu, mereka memutuskan untuk menutup kilang itu, mengakhiri ratusan pekerjaan langsung dan siapa yang tahu lebih banyak peluang ekonomi tempatan lain.

Untuk mengatasi trend ini, Setiausaha Perdagangan dan Industri Filipina Ramon Lopez mengatakan bahawa tarif 70,000 peso Filipina akan dikenakan pada kereta penumpang yang diimport mulai bulan ini. Ini bermakna lebih kurang RM6,000 setiap kenderaan. Mungkin tidak banyak memandangkan kos kereta yang sudah tinggi, tetapi ini sangat menyusahkan pelanggan kurang kemampuan, di mana setiap kenaikan harga peratusan kecil menghalang banyak pelanggan berpotensi yang mungkin tidak layak mendapat pinjaman atau mungkin terpaksa berbelanja untuk kereta dalam kurungan harga yang berbeza sama sekali. Kenderaan komersial ringan juga dipengaruhi oleh tarif baharu ini. Malah, LCV yang diimport juga dikenakan tarif PHP 110,000 (lebih dari RM9000) setiap kenderaan.

Bolehkah Ini Terjadi Di Malaysia

Ya, sudah tentu. Sebenarnya, ia sudah pun berlaku. Apabila AFTA mula berkesan, pemerintah Malaysia mengurangkan cukai import tetapi meningkatkan duti eksais untuk mengatasi jurang itu. Oleh itu, harga tetap terpelihara, pendapatan cukai berbilion dolar dipertahankan dan walaupun rakyat tidak akan mendapatkan kereta murah yang kami idam-idamkan, banyak pekerjaan dan ‘kepentingan’ tempatan terpelihara.

Walau apapun, sekurang-kurangnya Filipina memberikan syarikat angka yang jelas yang membolehkan peniaga gunakan untuk membuat pengiraan sama ada ianya berbaloi untuk melabur dalam operasi CKD di sana. Mereka juga mempunyai populasi yang jauh lebih besar dan potensi pertumbuhan yang lebih besar di lebih banyak kawasan.

Di Malaysia, ianya amat sukar untuk memahami perbezaan harga antara CKD dan CBU kecuali jika anda berjumpa dengan orang yang berkenaan di agensi kerajaan dan mendapatkan insentif cukai yang baik untuk anda. Ini harus berubah terlebih dahulu kerana kalau tidak, Filipina mungkin bergabung dengan Singapura, Indonesia dan Thailand untuk mendapatkan pelaburan besar berikutnya.

Previous post

Tempahan Untuk Crossover Proton X50 Melebihi 30,000 Unit

Next post

Toyota Lancar Program Langganan Kenderaan Kinto One

Ross Hadi

Ross Hadi

21 tahun mengacara di radio.
8 tahun bersama Daniel Ferrnandez dalam rancangan Car Tunes di radio.
Kini di sini dan media sosial sejak 2014.

No Comment

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *